Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Opdragelse af andres børn

05.juli 2018 kl. 08:21
Luk
Medlem siden 08-11-2014
Sidst online i går kl. 12.05
05-07-2018 08:21
Luk
Medlem siden 08-11-2014
Sidst online i går kl. 12.05
Godt skrevet
0

Min kæreste og jeg havde en mindre diskussion om hvor meget man egentlig bør irettesætte fremmede menneskers børn i det offentlige rum.
Vi var i Legoland i går med vores 2 årige, hvor der unægteligt er en del børn af forskellig karakter og adfærd.

Vores dreng er endnu for lille til helt at forstå at vise hensyn til andre børns leg, og det er selvfølgelig vores ansvar som forældre at fortælle ham hvornår han bryder grænsen, men efter en lang dag er det fristende for alle forældre at parkere deres børn i et legeområde og bare lade børnene passe sig selv mens man sidder på en bænk i nærheden.
Mens vi sidder og slapper af, render vores dreng rundt og tager nogen legeklodser fra en anden dreng, der har brugt lang tid på at sortere klodserne. Dette frustrere ham tilpas meget, ind til han brøler "NEEEJ" ind i hovedet på vores dreng, så han bliver bange og græder. Det opdager min kæreste, og fjerner vores dreng og vi går videre. Vi var dog enige om, at selvom det selvfølgelig var træls for drengen at vores søn øddelagde hans leg, havde det været på sin plads at irettesætte ham og fortælle ham på en pæn måde, at det ikke var i orden at brøle en lille dreng i hovedet på den måde, fordi han bliver bange.

Tidligere på dagen havde vi sluppet vores søn løs i "Duploland" mens jeg gik på afstand og observerede. Der var stor rift om en ambulance man kunne sidde inde i, og her sad en dreng meget længe mens der stod en kødrend af andre børn rundt om og ventede på at de kunne få lov til at prøve. Efter et minuts tid af frustration frem og tilbage rundt om ambulancen, indså vores dreng at han lige så godt kunne lege med noget andet. Jeg kiggede fra tid til anden hen for at se om den snart blev ledig, men under 10+ minutters leg sad han der stadig limet til sædet i bilen. Og jeg aner ikke hvor længe han mon havde sat der inden. Jeg overvejede om jeg skulle kommentere på det overfor drengen, fordi det var tydeligt at alle andre børn også ville prøve, men samtidig var han jo også bare i gang med en god leg, som han ikke ville give op. Først da han rejse sig for at klatre rundt på ambulancen, så en pige sit snit til lynhurtigt at snige sig hen under ham og sætte sig. Jeg kan ikke klandre hende for at handle hurtigt! Her havde jeg håbet på at hans forældre kunne sætte grænsen og gøre ham opmærksom på andre børns behov, men jeg var i tvivl om det var min opgave når nu hans forældre aldrig brød ind (eller bemærkede det).

Jeg synes at alle børn bør lære at det ikke kun er mor og far der er autoriteter ude i den virkelige verden, og andre voksne (og børn) også godt må sætte krav til dem, men samtidig kan jeg være i tvivl om hvor grænsen går. Nogen forældre tager det jo meget nært når man "blander sig"

Anmeld
Svar




 Baby Birthday Ticker Ticker
Godt skrevet
0




 Baby Birthday Ticker Ticker
05.juli 2018 kl. 08:31
#1
Luk
Medlem siden 21-09-2012
5 startede debatter
2827 skrevne indlæg
  Online
05-07-2018 08:31
Luk
Medlem siden 21-09-2012
5 startede debatter
2827 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
63

Nej, med mindre dit barn udsættes for vold så skal I ikke irettesætte andres børn. Og den situation med klodserne? En anden dreng viser jeres dreng sin grænse ved at bruge sine ord og sige nej - højt ja, men han sætte en grænse som jeres dreng havde valgt at overskride. Det skal da ikke rettes, men roses. Jeres dreng er 2 år, det er rigeligt stort mok til at vide at man ikke må tage andres ting. Min yngste på 16 måneder ved det, for tager han de stores ting er konsekvensen prompte - et højt og tydeligt nej eller stop, med hånden ragt frem. Det er jer der svigter ved at lade en dreng I ved overskrider grænser rende rundt blandt de andre børn uden konstant opsyn. 

 

At et barn sidder længe i en brandbil er jo helt klart - det er sjovt og tiden går så stærkt for små børn når de laver noget de synes er sjovt. Der kunne I måske have nævnt for drengen at der var en kø / at det snart var en andens tur. Men det var jo ikke et problem for jeres dreng som bare fandt noget andet at lave - hvorfor var det så et problem for jer? 

Anmeld
Svar
Daisypath Happy Birthday tickers Lilypie Premature Baby tickers Lilypie Kids Birthday tickers
Godt skrevet
63
Daisypath Happy Birthday tickers Lilypie Premature Baby tickers Lilypie Kids Birthday tickers
05.juli 2018 kl. 08:35
#2
Luk
Medlem siden 13-07-2009
60 startede debatter
1952 skrevne indlæg
  Online
05-07-2018 08:35
Luk
Medlem siden 13-07-2009
60 startede debatter
1952 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
6

For mig skal det være grelt før jeg irettesætter børn, da en dreng på legepladsen umotiveret kastede en vandballon mod vores søn, sagde jeg pænt “det skal du lade være med, for det gider vi ikke.” Også stoppede han.

At jeres dreng tager en anden drengs klodser, og pågældende barn reagerer voldsomt, mener jeg ikke i kan irettesætte på.  I burde have vist jeres dreng nogle andre klodser, eller blandet jer tidligere, og spurgt om han lige måtte låne nogle stykker, hvis barnet havde taget “patent” på dem alle.

Drengen i ambulancen er svær.. I bund og grund ville jeg ikke gøre noget, jeg er selv meget opmærksom på, om der er favorit ting, og får hurigt mine børn videre, da det er møg træls at vente alt for længe. Men sådan er alle forældre ikke.... - og måske er barnet så stort, at forældrene ikke behøvet stå over dem hele tiden, også ser de det ikke. 

Stod jeg i kø, for at prøve en ting, og et barn blev ved og ved, kunne jeg godt finde på at sige noget i stil med: “nu er det vist næste barns tur.” 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
6
05.juli 2018 kl. 08:38
#3
Luk
Medlem siden 08-11-2014
88 startede debatter
512 skrevne indlæg
Sidst online i går kl. 12.05
05-07-2018 08:38
Luk
Medlem siden 08-11-2014
88 startede debatter
512 skrevne indlæg
Sidst online i går kl. 12.05
Godt skrevet
1
Strain skrev :

Nej, med mindre dit barn udsættes for vold så skal I ikke irettesætte andres børn. Og den situation med klodserne? En anden dreng viser jeres dreng sin grænse ved at bruge sine ord og sige nej - højt ja, men han sætte en grænse som jeres dreng havde valgt at overskride. Det skal da ikke rettes, men roses. Jeres dreng er 2 år, det er rigeligt stort mok til at vide at man ikke må tage andres ting. Min yngste på 16 måneder ved det, for tager han de stores ting er konsekvensen prompte - et højt og tydeligt nej eller stop, med hånden ragt frem. Det er jer der svigter ved at lade en dreng I ved overskrider grænser rende rundt blandt de andre børn uden konstant opsyn. 

 

At et barn sidder længe i en brandbil er jo helt klart - det er sjovt og tiden går så stærkt for små børn når de laver noget de synes er sjovt. Der kunne I måske have nævnt for drengen at der var en kø / at det snart var en andens tur. Men det var jo ikke et problem for jeres dreng som bare fandt noget andet at lave - hvorfor var det så et problem for jer? 

Jeg er enig i at det er okay at drengen sætter grænser, men jeg er ikke enig i at det er ligegyldigt hvordan. Der findes rigtige og forkerte måder at sige fra på. Hvis nogen synes du har gjort noget forkert, ville du også foretrække at det fortalte dig det på en ordenlig måde, frem for at skælde dig ud med skældsord og nedsættelser, uagtet om de havde ret i deres formaning eller ej.
Du får mig ikke til at rose en fremmed dreng for at skræmme mit barn! Målet helliger ikke midlet, selvom drengen var i sin ret til at sige fra, er det ikke ligegyldigt hvordan.

Det andet eksempel var ikke et problem, men blot et eksempel hvor jeg var i tvivl om hvor grænsen gik og hvilken indblanding der i så fald havde givet mest mening. Jeg kan selv huske hvor frustrerende det var som barn når andre børn tog patent på alt dele legetøj i et offentlig rum, og ingen med autoritet brød ind, fordi jeg som barn ville blive trumfet af et større barn hvis jeg selv prøvede at sætte krav.

Anmeld
Svar




 Baby Birthday Ticker Ticker
Godt skrevet
1




 Baby Birthday Ticker Ticker
05.juli 2018 kl. 08:44
#4
Luk
Medlem siden 21-03-2011
20 startede debatter
2096 skrevne indlæg
  Online
05-07-2018 08:44
Luk
Medlem siden 21-03-2011
20 startede debatter
2096 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
31

Jeg opdrager jævnligt på andres børn - det ser jeg som en del af at være voksen sammen med børn.

I dit første tilfælde havde jeg dog ikke sagt noget: Alle børnene var trætte, og jeres dreng ødelagde en god leg for et andet overtræt barn. I skulle have holdt bedre øje med ham - og I havde ikke opnået noget som helst fornuftigt med en irettesættelse. 

Anmeld
Svar
Er afslutningskommentaren "bum" den moderne udgave af børnehavens "slut-prut-finale"?
Godt skrevet
31
Er afslutningskommentaren "bum" den moderne udgave af børnehavens "slut-prut-finale"?
05.juli 2018 kl. 08:46
#5
Luk
Medlem siden 30-01-2015
11 startede debatter
171 skrevne indlæg
  Online
05-07-2018 08:46
Luk
Medlem siden 30-01-2015
11 startede debatter
171 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
8

Det kommer helt an på hvad det er. Altså min datter skal ikke stå og råbe et lille barn ind i hovedet ! Det er bare 100 % ! Hun må godt sige fra og ytre sin mening , helt sikkert ... Men lige i de situationer du nævner ,  ville jeg nok ikke blande mig , snarer undres ... Vi har sæsonkort til zoo , hvilket gør at vi tit er derfor . Jeg kan blive meget overrasket over hvad forældre tillader børn at gøre ved dyr , uden at sige noget . For mig er det vigtigt at lære børn at behandle dyr ordentlig . ... Det blander jeg mig , hvis forældrene/familien ikke siger noget. Der står højt og tydeligt at børnene ikke skal bære rundt på gederne , så har jeg ikke noget imod at sige "du skal sætte geden ned , den kan bedst lide selv at gå" ,  jeg oplevede en dag en cirka 5 årig dreng kaste en ged ned på jorden , hvorpå familien griner " hov ikke så voldsomt" ej vel ? Der sagde jeg også , ej det må man ikke , det er synd for geden .. Der er jeg altså ligeglad ! Man skal være god ved dyr og mennesker 😉 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
8
05.juli 2018 kl. 08:48
#6
Luk
Medlem siden 08-11-2014
88 startede debatter
512 skrevne indlæg
Sidst online i går kl. 12.05
05-07-2018 08:48
Luk
Medlem siden 08-11-2014
88 startede debatter
512 skrevne indlæg
Sidst online i går kl. 12.05
Godt skrevet
0
Abracadabra skrev :

Jeg opdrager jævnligt på andres børn - det ser jeg som en del af at være voksen sammen med børn.

I dit første tilfælde havde jeg dog ikke sagt noget: Alle børnene var trætte, og jeres dreng ødelagde en god leg for et andet overtræt barn. I skulle have holdt bedre øje med ham - og I havde ikke opnået noget som helst fornuftigt med en irettesættelse. 

I hvilke situationer oplever du selv at opdrage på andres børn?

Jeg synes også det er en del af det at være voksen med børn, men også at lære andre børn det faktum at vi lever i et fællesskab med andre mennesker. Det er ikke kun mor og far der sætter krav, og sådan er verden altså. Alligevel er det så sårbart for mange forældre hvor meget andre blander sig, men så er det jo deres opgave at lære deres børn at være kritiske, også overfor andre autoriteter/voksne. For vi er jo selvfølgelig ikke alle sammen enige.

Anmeld
Svar




 Baby Birthday Ticker Ticker
Godt skrevet
0




 Baby Birthday Ticker Ticker
05.juli 2018 kl. 08:51
#7
Luk
Medlem siden 08-11-2014
88 startede debatter
512 skrevne indlæg
Sidst online i går kl. 12.05
05-07-2018 08:51
Luk
Medlem siden 08-11-2014
88 startede debatter
512 skrevne indlæg
Sidst online i går kl. 12.05
Godt skrevet
2
gakkelak skrev :

Det kommer helt an på hvad det er. Altså min datter skal ikke stå og råbe et lille barn ind i hovedet ! Det er bare 100 % ! Hun må godt sige fra og ytre sin mening , helt sikkert ... Men lige i de situationer du nævner ,  ville jeg nok ikke blande mig , snarer undres ... Vi har sæsonkort til zoo , hvilket gør at vi tit er derfor . Jeg kan blive meget overrasket over hvad forældre tillader børn at gøre ved dyr , uden at sige noget . For mig er det vigtigt at lære børn at behandle dyr ordentlig . ... Det blander jeg mig , hvis forældrene/familien ikke siger noget. Der står højt og tydeligt at børnene ikke skal bære rundt på gederne , så har jeg ikke noget imod at sige "du skal sætte geden ned , den kan bedst lide selv at gå" ,  jeg oplevede en dag en cirka 5 årig dreng kaste en ged ned på jorden , hvorpå familien griner " hov ikke så voldsomt" ej vel ? Der sagde jeg også , ej det må man ikke , det er synd for geden .. Der er jeg altså ligeglad ! Man skal være god ved dyr og mennesker 😉 

Helt enig! Når det går ud over andre, børn eller dyr, så synes jeg også alle må blande sig, hvis forældrene ikke gør.
Særligt dyr, for når de endelig siger fra, så gør de det med bid eller stanger, og så er det pludselig dyret der er skurken. Det er ikke fair.

Anmeld
Svar




 Baby Birthday Ticker Ticker
Godt skrevet
2




 Baby Birthday Ticker Ticker
05.juli 2018 kl. 08:54
#8
Luk
Medlem siden 06-05-2018
32 skrevne indlæg
  Online
05-07-2018 08:54
Luk
Medlem siden 06-05-2018
32 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
17
Miickey skrev :

Min kæreste og jeg havde en mindre diskussion om hvor meget man egentlig bør irettesætte fremmede menneskers børn i det offentlige rum.
Vi var i Legoland i går med vores 2 årige, hvor der unægteligt er en del børn af forskellig karakter og adfærd.

Vores dreng er endnu for lille til helt at forstå at vise hensyn til andre børns leg, og det er selvfølgelig vores ansvar som forældre at fortælle ham hvornår han bryder grænsen, men efter en lang dag er det fristende for alle forældre at parkere deres børn i et legeområde og bare lade børnene passe sig selv mens man sidder på en bænk i nærheden.
Mens vi sidder og slapper af, render vores dreng rundt og tager nogen legeklodser fra en anden dreng, der har brugt lang tid på at sortere klodserne. Dette frustrere ham tilpas meget, ind til han brøler "NEEEJ" ind i hovedet på vores dreng, så han bliver bange og græder. Det opdager min kæreste, og fjerner vores dreng og vi går videre. Vi var dog enige om, at selvom det selvfølgelig var træls for drengen at vores søn øddelagde hans leg, havde det været på sin plads at irettesætte ham og fortælle ham på en pæn måde, at det ikke var i orden at brøle en lille dreng i hovedet på den måde, fordi han bliver bange.

Tidligere på dagen havde vi sluppet vores søn løs i "Duploland" mens jeg gik på afstand og observerede. Der var stor rift om en ambulance man kunne sidde inde i, og her sad en dreng meget længe mens der stod en kødrend af andre børn rundt om og ventede på at de kunne få lov til at prøve. Efter et minuts tid af frustration frem og tilbage rundt om ambulancen, indså vores dreng at han lige så godt kunne lege med noget andet. Jeg kiggede fra tid til anden hen for at se om den snart blev ledig, men under 10+ minutters leg sad han der stadig limet til sædet i bilen. Og jeg aner ikke hvor længe han mon havde sat der inden. Jeg overvejede om jeg skulle kommentere på det overfor drengen, fordi det var tydeligt at alle andre børn også ville prøve, men samtidig var han jo også bare i gang med en god leg, som han ikke ville give op. Først da han rejse sig for at klatre rundt på ambulancen, så en pige sit snit til lynhurtigt at snige sig hen under ham og sætte sig. Jeg kan ikke klandre hende for at handle hurtigt! Her havde jeg håbet på at hans forældre kunne sætte grænsen og gøre ham opmærksom på andre børns behov, men jeg var i tvivl om det var min opgave når nu hans forældre aldrig brød ind (eller bemærkede det).

Jeg synes at alle børn bør lære at det ikke kun er mor og far der er autoriteter ude i den virkelige verden, og andre voksne (og børn) også godt må sætte krav til dem, men samtidig kan jeg være i tvivl om hvor grænsen går. Nogen forældre tager det jo meget nært når man "blander sig"

Jeg er for så vidt rimelig okay med at andre er inde og irettesætte mine børn, hvis jeg af en eller anden årsag ikke selv når at gribe ind. Jeg har været vant til at komme i en legestue med min ældste og der går vi forældre ind og irettesætter på tværs af hvis børn der er hvis, hvis forældren f.eks. er optaget af en søskende eller hvad det nu er. Det er der aldrig nogen dårlige vibrationer omkring. Min dreng slog f.eks. et andet barn ud af det blå mens jeg var bundet med lillebror og en flaske og der blev han irettesat af barnets mor. Fuldt ud som han skulle. Ja han blev ked af det, men det kan han også sagtens blive når jeg irettesætter - for det er jo ikke sjovt at få at vide at man har gjort noget forkert.

 

MEN det skal altså være fair det der er igang i. Og i den første situation havde det på ingen måde været fair at irettesætte drengen. Han siger fra - som han bør og skal. Højlydt - muligvis, men jeres dreng har så ikke formået at se de signaler der er sendt ud fra drengen tidligere i forløbet, forståeligt alderen taget i betragtning, men med børn er afregning så til sidst både tydelig og kontant. Min ældste på 2 ville gøre akkurat det samme. Det er jer som forældre der skulle have været inde og bede jeres dreng respektere den anden drengs leg. 

Så havde du irettesat min dreng i den situation (forudsat at jeg havde set optakten også), så havde du fået at vide, at det vist nærmere var dig der skulle have været over dit barn. Havde jeg selv været der så havde jeg nok bedt din dreng om ikke at tage de klodser min dreng legede med. Det er ikke altid nemt at forstå når man er 2, men de skal jo altså lære det. Omvendt ville min dreng pt godt kunne have fundet på at slå ud til sidst (og det skal han selvfølgelig ikke) og derfor havde jeg også bremset situationen som hans forældre før han og dit barn stod i en træls situation. 

Så der synes jeg ærligt at det er jer forældre der svigtede i situationen (og nej vi kan ikke være perfekte altid, men nu spørger du ;) ). 

 

Den anden.. åh den er sværere. Havde jeres dreng ikke gået videre med en anden leg, synes jeg egentlig det havde været ok at sige “der er mange andre børn der også gerne vil prøve lidt”. 

 

Desværre kan det hurtigt blive lidt jungleloven der råder når forældrene giver slip sådan et sted - så det er jo en svær balance mellem lidt styring og fri leg (for børnene er sikkert også trætte og har brug for lidt frirum der midt i Legoland). Men børn er jo bare netop det - behovsstyrede, lyststyrede, skal lære alle reglerne.

Anmeld
Svar
Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers
Godt skrevet
17
Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers
05.juli 2018 kl. 09:36
#9
Luk
Medlem siden 30-10-2014
3 startede debatter
149 skrevne indlæg
  Online
05-07-2018 09:36
Luk
Medlem siden 30-10-2014
3 startede debatter
149 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
2

Jeg har selv for nyligt samme sted (Duploland i Legoland) irettesat en andens barn, som sagde fra over for vores 2-årige ved at hamre knytnæver i hovedet på ham (og ja beskrivelsen er ikke en overdrivelse. Knytnæven blev trukket helt oppe fra skulderen og hamret igennem på trods af at jeg vil vurdere ham til kun at være 3-4 år). De var uenige om, hvem der havde fat i en lege-telefon først. Havde drengen ”bare” råbt, havde jeg bare fjernet min søn, men med slag i hovedet blev drengen irettesat. Det er jeg ikke sikker på, at han var vant til for han skyndte sig at løbe sin vej helt ud af legepladsen.

Havde forældrene været der, havde de nok fået en bemærkning om, at jeg nok ville have holdt øje med mit barn, når det kan finde på at slå. Med de slag tvivler jeg på, at det var første gang, han nogensinde har slået nogen. Min mand mente, at jeg skulle have tilbageholdt drengen og fået fat i hans forældre, så de kunne få at vide, hvad han havde gjort, og det kan jeg godt følge, men synes samtidig, at det ville være et overgreb mod drengen at blive holdt tilbage af nogle fremmede, når nu hans forældre åbenbart ikke engang var på legepladsen.

Situationen med ambulancen ville jeg heller ikke have gjort noget ved. Var det et af mine børn, der sad længe i den, ville jeg have bedt dem prøve noget andet efter lidt tid, men jeg ville ikke irettesætte andres børn for at bruge lang tid med et legetøj. Havde det været vores den ældste, ville der heller ikke komme noget godt ud af, at andre ville irettesætte hende pga. tid i et legetøj. Hun er ikke god til nye mennesker, så en irettesættelse ville bare gøre hende utryg og ked af det, og så ville hun blive siddende endnu længere.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
05.juli 2018 kl. 09:55
#10
Luk
Medlem siden 20-11-2014
9 startede debatter
1497 skrevne indlæg
  Online
05-07-2018 09:55
Luk
Medlem siden 20-11-2014
9 startede debatter
1497 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
2

Jeg er egentlig stor fan at, at vi alle som voksne (med eller uden børn) forholder os til hvordan børn omkring os opfører sig - og sætter ind med "opdragelse", hvor det er nødvendigt. Folk må hjertens gerne irrettesæte min 2-årige, hvis jeg overser noget uhensigtsmæssigt, så længe det sker i børnehøjde og på en ordentlig måde.

I de situationer du beskriver, ville jeg dog ikke have grebet ind. Den første dreng siger fra, fordi din søn irriterer ham. At følelserne så løber lidt af med ham, er jo meget menneskeligt (børneligt?) - og din dreng er udsat for langt værre end at blive "råbt af" af andre børn, når han er i pasningstilbud og du ikke er der. Jeg havde måske som eneste indgriben forklaret min søn, hvorfor drengen råbte - at han blev ked af, at han kom til at tage klodserne, osv.

Den anden situation - tja, er det ikke bare, hvad der sker? Og noget børn selv skal lære at regulere? Min datter bliver også helt paf, når nogen springer hende over (hun kan på magisk vis godt vente på tur - aner ikke hvem der har lært hende det), men så forklarer jeg hende jo bare, at de andre børn også synes at det er vildt spændende at lege med "X", og at vi må lege med noget andet indtil at den bliver ledig (igen).

Havde det været den anden vej rundt og min datter havde siddet meget længe på den mens andre ventede, ville jeg sige til hende, at nu var det en andens tur... men der er vi jo nok forskellige som forældre ;)

Anmeld
Svar
En blog om ufrivillig barnløshed: www.ErDuHerIkkeSnart.wordpress.com/om-bloggen/
Godt skrevet
2
En blog om ufrivillig barnløshed: www.ErDuHerIkkeSnart.wordpress.com/om-bloggen/
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Nyeste videoer om børn

Er hun mon verdens mindste pige?
Denne 5-årige pige lider af en sjælden sygdom som gør, at hun altid vil være meget lille.
Gravid i 7. måned: Stiller op i stor poledance konkurrence
At være gravid i 7. måned sætter ikke en stopper for Kats planer om at stille op i en stor poledance konkurrence
FANTASTISK! Lille Oliver hører for første gang
Oliver på 11 måneder er stærkt hørehæmmet. Se når han får lyd på for første gang.
39-årige Tanja leder efter sæd på nettet: Er bange for at blive ensom
I Kanal 4 Docs fortæller singlen Tanja om sin beslutning om at blive mor gennem inseminering, da hun endnu ikke har fundet den eneste ene.
Jordemoderen træner fødselsteknik på en dukke
Jordemoderen Mette viser fødselsteknikker på en dukke

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

  • Listen To Your ... - 18-07-2018

    Ferie med børn
  • Listen To Your ... - 13-07-2018

    Inspiration - ja tak
  • MommyBear - 11-07-2018

    Mandlig jordemoder 🙈
  • En lillemors ta... - 10-07-2018

    Hvornår stoppede jeg med at være sexy ?

Nyeste blogindlæg

  • Listen To Your ... - 18-07-2018

    Ferie med børn
  • Listen To Your ... - 13-07-2018

    Inspiration - ja tak
  • MommyBear - 11-07-2018

    Mandlig jordemoder 🙈
  • En lillemors ta... - 10-07-2018

    Hvornår stoppede jeg med at være sexy ?
 

Nyeste artikler

Gravide og småbørnsforældre søges til researchprojekt

Gravide og småbørnsforældre søges til researchprojekt

Har du lyst til at fortælle om dine oplevelser med tilbud eller støtte ift. jer som småbørnsfamilie? Det kræver ingen forberedelse fra din side, og der er ingen rigtige eller forkerte svar – det handler om at høre om jeres hverdag og erfaringer. Vi vil meget gerne tale med både mødre og fædre. Læs mere

Pas på med disse fødevarer til dit lille barn

Pas på med disse fødevarer til dit lille barn

Når dit barn er over 6 måneder, kan du begynde at give din guldklump (stort set) det samme mad, som resten af familien spiser. Men ingen regel uden undtagelse - for der er nogle fødevarer, du som forældre skal være ekstra påpasselig med for dit barns sikkerhed. Fødevaresikkerhed og viden om håndtering af fødevarer er vigtigt for din som forældre - men er lige så vigtig viden for bedsteforældre, pædagoger, babysittere og andre, der har med børn og mad at gøre. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Afsnit 6

Spørg Jordemoderen: Afsnit 6

Denne video er hele Afsnit 6. Så smid stængerne op eller headset på, og lyt med! Redaktør Maja Wesselhoff interviewer Privatjordemoder Stine Roswall om: Arvæv efter keglesnit – hvordan påvirker det når jeg skal udvide mig? Risiko for at moderkage skal opereres ud igen? Vendingsforsøg - hvad kan du selv gøre. Streptokokker B og graviditet. Er svangerskabsforgiftning og HELLP arveligt? Læs mere

Spørg Jordemoderen: Er svangerskabsforgiftning og HELLP arveligt?

Spørg Jordemoderen: Er svangerskabsforgiftning og HELLP arveligt?

Redaktør Maja Guldbøg Wesselhoff interviewer Privatjordemoder Stine Roswall. Hvis du selv har haft svangerskabsforgiftning, eller den livstruende grad af svangerskabsforgiftning 'HELLP' - er det så arveligt for dine pigebørn? Hør ydermere vigtig info om ssf og HELLP og hvorfor du skal være opmærksom på symptomer herpå. Læs mere

Navnestatistik 2017 - Top 50 liste

Navnestatistik 2017 - Top 50 liste

De mest populære babynavne fra 2017. Her er top 50 liste af de mest populære navne fra 2017. William indtager atter førstepladsen af mest populære drengenavne, og Ida indtager førstepladsen over mest populære pigenavne. Er dit barns navn at finde på listen? Læs mere

Krebsens horoskop

Krebsens horoskop

Krebsebarnet er som spæd og i de første år, meget afhængig af de reaktioner, det får fra forældre og måske søskende. Læs mere om krebse-barnet, krebse-kvinden og krebse-manden. Læs mere

Nyeste artikler

Gravide og småbørnsforældre søges til researchprojekt

Gravide og småbørnsforældre søges til researchprojekt

Har du lyst til at fortælle om dine oplevelser med tilbud eller støtte ift. jer som småbørnsfamilie? Det kræver ingen forberedelse fra din side, og der er ingen rigtige eller forkerte svar – det handler om at høre om jeres hverdag og erfaringer. Vi vil meget gerne tale med både mødre og fædre. Læs mere

Pas på med disse fødevarer til dit lille barn

Pas på med disse fødevarer til dit lille barn

Når dit barn er over 6 måneder, kan du begynde at give din guldklump (stort set) det samme mad, som resten af familien spiser. Men ingen regel uden undtagelse - for der er nogle fødevarer, du som forældre skal være ekstra påpasselig med for dit barns sikkerhed. Fødevaresikkerhed og viden om håndtering af fødevarer er vigtigt for din som forældre - men er lige så vigtig viden for bedsteforældre, pædagoger, babysittere og andre, der har med børn og mad at gøre. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Afsnit 6

Spørg Jordemoderen: Afsnit 6

Denne video er hele Afsnit 6. Så smid stængerne op eller headset på, og lyt med! Redaktør Maja Wesselhoff interviewer Privatjordemoder Stine Roswall om: Arvæv efter keglesnit – hvordan påvirker det når jeg skal udvide mig? Risiko for at moderkage skal opereres ud igen? Vendingsforsøg - hvad kan du selv gøre. Streptokokker B og graviditet. Er svangerskabsforgiftning og HELLP arveligt? Læs mere

Spørg Jordemoderen: Er svangerskabsforgiftning og HELLP arveligt?

Spørg Jordemoderen: Er svangerskabsforgiftning og HELLP arveligt?

Redaktør Maja Guldbøg Wesselhoff interviewer Privatjordemoder Stine Roswall. Hvis du selv har haft svangerskabsforgiftning, eller den livstruende grad af svangerskabsforgiftning 'HELLP' - er det så arveligt for dine pigebørn? Hør ydermere vigtig info om ssf og HELLP og hvorfor du skal være opmærksom på symptomer herpå. Læs mere

Navnestatistik 2017 - Top 50 liste

Navnestatistik 2017 - Top 50 liste

De mest populære babynavne fra 2017. Her er top 50 liste af de mest populære navne fra 2017. William indtager atter førstepladsen af mest populære drengenavne, og Ida indtager førstepladsen over mest populære pigenavne. Er dit barns navn at finde på listen? Læs mere

Krebsens horoskop

Krebsens horoskop

Krebsebarnet er som spæd og i de første år, meget afhængig af de reaktioner, det får fra forældre og måske søskende. Læs mere om krebse-barnet, krebse-kvinden og krebse-manden. Læs mere