Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

når andre vælger at dele nyheden

10.januar 2018 kl. 13:02
Luk
Medlem siden 02-10-2017
  Online
10-01-2018 13:02
Luk
Medlem siden 02-10-2017
  Online
Godt skrevet
0

Hej jeg er lidt i tvivl om jeg er hormonramt eller ej her 

Vi fortalte for 4 dage siden den nærmeste familie at vi ventede os vores datter på 6 år har fået lov til at fortælle det og hun er så stolt og glad for at kunne vise billede af hendes små søskende der snart kommer, 

Ved et tilfælde hr min bror og hans kone hos mine forældre da vi skulle overbringe nyheden så de fik besked i samme omgang. 

Og planen var så at vores datter kunne fortælle det til resten af familien efter nakkefolds scanningen i næste uge hvor vi alle ville være samlet.

Men øv altså nu er nyheden blevet delt udenom os og det er jeg faktisk ret utilfreds med, jeg fortalte min nærmeste familie at vi hade valgt at sige det nu fordi jeg har så mange graviditets gener og datteren har været bekymret for om jeg var meget syg, og vi mente ikke at det var fair at bede hende holde det hemmeligt, men at vi stadig var tidligt i forløbet og ting kan nå at gå galt endnu.

Er det mig den er gal Med ?

Burde man ikke lade det være op til de kommende forældre om at bestemme hvem der skal ha besked ? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0

10.januar 2018 kl. 13:13
#1
Luk
Medlem siden 05-01-2018
8 startede debatter
662 skrevne indlæg
Sidst online 18-10-2018
10-01-2018 13:13
Luk
Medlem siden 05-01-2018
8 startede debatter
662 skrevne indlæg
Sidst online 18-10-2018
Godt skrevet
8

Synes sådan set det er meget enkelt: Hvis du/I bad dem om at holde tæt har de svigtet, hvis ikke har de bare troet at nyheden gerne måtte offentliggøres. Personligt har jeg ikke trang til at sortere i hvem der må vide det og ikke, men forstår selvfølgelig godt ønsket om at vente til man har vished for at alt er fint ved nf smiley

Anmeld
Svar
Godt skrevet
8
10.januar 2018 kl. 13:27
#2
Luk
Medlem siden 26-09-2017
41 skrevne indlæg
  Online
10-01-2018 13:27
Luk
Medlem siden 26-09-2017
41 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
7

Jeg tænker også om I har gjort det klart, at de ikke måtte dele nyheden? Min mor var også ellevild, da vi fortalte om graviditeten i 10. uge, og sagde, at det glædede hun sig til at kunne overraske sin søster med senere på dagen, hvor hun skulle komme på besøg. Hun havde ikke tænkt, at vi ikke ville have det ud til alle der. Vi fortalte så bare, at vi ikke ville have det spredt endnu, og det har vi gjort klart for alle, vi har delt nyheden med. Aftalen er så, at vi giver grønt lys, når vi selv har været rundt hos den del af familien, der skal have besked personligt af os smiley

Hvis I ikke har bedt dem om at holde tæt, har de sikkert ikke tænkt over, at I ville holde det hemmeligt lidt endnu.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
7
10.januar 2018 kl. 14:45
#3
Luk
Medlem siden 01-12-2015
6 startede debatter
80 skrevne indlæg
  Online
10-01-2018 14:45
Luk
Medlem siden 01-12-2015
6 startede debatter
80 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
1

Jeg var blevet STIK-tosset, jeg synes på ingen måde at andre har ret til at dele jeres nyhed. 

 

Vi er selv gravide, jeg er i 15.uge og kun den aller nærmeste familie ved det. Vi har bedt dem om at vente med at vidrebringe nyheden, da jeg starter i nyt job, og ønsker mine kolegaer ved besked først (min chef ved det godt). 

Jeg har også haft rigtig svært ved at forstå at det lykkedes os at blive gravide, og vil derfor gerne forstå det helt selv, inden vi deler det med resten af verden - samtidig har det været ret svært at skjule for den nærmeste familie, og derfor har vi valgt at sige det før. 

 

Hvis man har meldt klart ud, at man ikke ønsker andre ved besked, synes jeg det er dybt dyyyyyybt respektløs at informere andre.. Det er ikke deres bord. Personligt ville jeg tage snakken med dem, og ellers ville de bare ikke blive involveret en anden gang. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
10.januar 2018 kl. 15:22
#4
Luk
Medlem siden 02-10-2017
8 startede debatter
64 skrevne indlæg
  Online
10-01-2018 15:22
Luk
Medlem siden 02-10-2017
8 startede debatter
64 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
0

Jamen vi har da nok ikke fået sagt det tydeligt nok at vi gerne selv ville fortælle det når vi var lidt længere henne,  og så må vi være tydeligere i fremtiden. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
10.januar 2018 kl. 15:59
#5
Luk
Medlem siden 05-01-2018
8 startede debatter
662 skrevne indlæg
Sidst online 18-10-2018
10-01-2018 15:59
Luk
Medlem siden 05-01-2018
8 startede debatter
662 skrevne indlæg
Sidst online 18-10-2018
Godt skrevet
1

Hvis ikke 'sladrehankene' generelt har tendens til at gå bag om ryggen på dig, tror jeg i hvert fald ikke du behøver ligge nogen dårlige intentioner i det smiley Nu har jeg selv fortalt min søster, men ikke min mor om min graviditet, selvom jeg som sagt ellers ikke sorterer i folk. Da jeg ved at min mor kommer til at blive meget bekymret, og jeg derfor gerne vil vente til efter nf, og til jeg har fået bedre styr på min situation. Men jeg ved min søster havde sagt det videre hvis ikke jeg havde bedt hende om at vente, alene fordi hun ville have syntes det var et helt naturligt skridt at tage.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
10.januar 2018 kl. 16:40
#6
Luk
Medlem siden 01-12-2015
6 startede debatter
80 skrevne indlæg
  Online
10-01-2018 16:40
Luk
Medlem siden 01-12-2015
6 startede debatter
80 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
2

Generelt tænker jeg heller ikke at det handler om dårlige intentioner, det handler jo bare om at det er en fantastisk glædelig ting som man glæder sig til at dele med omverdenen. Men ja, det gælder om at være meeeget tydelig og klar i spyttet, det har vi ihvertfald lært, da især svigermor glæder sig til at fortælle det til hele banden :)  Uanset intentionerne, mener jo dog, at det handler om at respektere andres  valg, forudsat at man selvfølgelig har gjort det helt klart, hvordan man står ang. at dele nyheden.. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
10.januar 2018 kl. 17:17
#7
Luk
Medlem siden 05-01-2018
8 startede debatter
662 skrevne indlæg
Sidst online 18-10-2018
10-01-2018 17:17
Luk
Medlem siden 05-01-2018
8 startede debatter
662 skrevne indlæg
Sidst online 18-10-2018
Godt skrevet
4

Ja netop, altså faldgruben er nok lidt at hvis ikke man melder det meget klart ud, så går folk bare ud fra 'nå, men nu hvor det er ude i æteren, så betyder det vel at jeg gerne må gå og glæde mig højlydt på jeres vegne'. Tror slet ikke de skænker det en tanke hvis ikke der kommer en ordre. Også fordi at omgivelserne jo ikke gør sig de samme bekymringer i forhold til nf osv som man selv gør. Så de tænker bare juhuuu vi skal have småfolk 😅

Anmeld
Svar
Godt skrevet
4
11.januar 2018 kl. 08:18
#8
Luk
Medlem siden 17-08-2017
3 startede debatter
156 skrevne indlæg
  Online
11-01-2018 08:18
Luk
Medlem siden 17-08-2017
3 startede debatter
156 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
1

Jeg tror også det blot er fordi de glæder sig og ikke har forstået på jer som om der stadig var hemmeligt. 

Vi valgte at vores søn på 8 var den første der skulle vide det. Han fik som jeres også lov at fortælle det til mormor og morfar, der var vi samlet temmelig mange mennesker men jeg gøre det klart at det stadig var hemmeligt og at vi selv ville fortælle det til resten af netværket. Så jeg ønsker ingen beskeder på min væg på Facebook med tillykke og ihhh hvor dejligt 😉 ingen sagde noget før vi selv havde meldt offentligt ud på facebook. Så jeg tænker det blot er fordi de også glæder sig og måske ikke helt har kunne holde mund med, nej hvor bliver det dejligt med flere små fødder ❤️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.januar 2018 kl. 09:17
#9
Luk
Medlem siden 08-12-2010
9 startede debatter
1060 skrevne indlæg
  Online
11-01-2018 09:17
Luk
Medlem siden 08-12-2010
9 startede debatter
1060 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
5

 Ud fra det du skriver tænker jeg at de har troet det var officielt nu, og at de derfor har sagt det videre i god tro - ikke for at få bag om ryggen på jer. 

Det er en sød hemmelighed, og derfor er den enormt svær at holde på!

Min hemmelighed blev også afsløret i sin tid, dog med knap så gode intentioner. Det er skuffende, men man kommer videre :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
5
11.januar 2018 kl. 21:20
#10
Luk
Medlem siden 12-11-2013
13 startede debatter
46 skrevne indlæg
  Online
11-01-2018 21:20
Luk
Medlem siden 12-11-2013
13 startede debatter
46 skrevne indlæg
  Online
Godt skrevet
2

Kan sagtens følge din tankegang!

Vi fortalte det også kun til nærmeste familie i første omgang og inden jeg så nåede at sige det på arbejdet stødte der nogle ret træls komplikationer til som gjorde at vi holdt korene meget tæt og ikke havde brug for at fortælle det til alle. 

Jeg opdagede selv ved et tilfælde at svigermor havde delt det på Instagram - sidst gjorde hun det på Facebook og der blev jeg stiktosset. 

Denne gang tilføjede jeg blot en kølig kommentar til hendes opslag: "stort tillykke farmor og farfar. Vi havde dog håbet på selv at kunne offentliggøre det på et tidspunkt" og så var det opslag hurtig slettet. Jeg ved godt at hun gjorde det fordi hun var så glad på vores vegne men da hun offentliggjorde det lå jeg sygemeldt hjemme og måtte kun rejse mig hvis jeg skulle på toilet så det var ikke der vi havde behov for at alle skulle informere og involveres...

Så jeg forstår dig godt og synes bestemt ikke man kan være bekendt at bestemme hvornår det skal offentliggøres på andres vegne. 

Anmeld
Svar
MinTicker.dk Ticker
Godt skrevet
2
MinTicker.dk Ticker
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Nyeste videoer om børn

Rystende fortælling: 13-årig blev presset ud i stofmisbrug
I reportage-serien 'Stoffer i Sommerlandet' møder vi en blot 15-årige, der kan fortælle om, hvordan hun blev lokket ud i et stofmisbrug som blot 13-årig. Se den på Dplay.
Højt humør på fødeafdelingen: Første brandert i 10 måneder
Magisk! Første fødsel i ”Velkommen til verden”
7-årig lider af sjælden sygdom: Fod større end en fodbold
En 7-årig dreng i Indien lider af en meget sjælden sygdom. Hans højre ben bliver ved med at vokse og blive tungere.
Ung mor uenig med lægerne: Rygning er ikke så skadeligt under graviditeten
Princess Natascha Ellen skal have begge sine børn til ørelægen, da de har døjet meget med væske i ørerne. Lægerne mener, at dette kan skyldes rygning under graviditeten, men det er den unge mor ikke helt enig i. Se De unge mødre tirsdag kl. 20:00 på Kanal 4 eller stream nu på Dplay.dk

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

  • EndeligNogensMo... - 20-10-2018

    Livet med baby.
  • Plan B - 09-10-2018

    #ProjektGladIgen
  • Faderstuen - 01-10-2018

    En ny, gul konvolut
  • Camilla Skyum - 29-09-2018

    At være mor med angst - del 1

Nyeste blogindlæg

  • EndeligNogensMo... - 20-10-2018

    Livet med baby.
  • Plan B - 09-10-2018

    #ProjektGladIgen
  • Faderstuen - 01-10-2018

    En ny, gul konvolut
  • Camilla Skyum - 29-09-2018

    At være mor med angst - del 1
 

Nyeste artikler

Social angst og eget valgt pks

Social angst og eget valgt pks

Kl. 8:30 skal vi møde ind på afdeling 426, barselsgangen, for at blive gjort klar med tøj og journal til operationsgangen Læs mere

10 ting du skal vide om at købe barnevogn

10 ting du skal vide om at købe barnevogn

Når man skal ud og købe barnevogn, er præferencerne mange. Man vil selvfølgelig have det bedste til den lille guldklump der er på vej. Men hvad er egentlig bedst, og hvilke overvejelser skal man gøre sig, før man investerer i barnevogn?Vi har samlet nogle gode råd til valg af barnevogn lige her. Læs mere

Førstegangsfødende - Nær født i badekarret

Førstegangsfødende - Nær født i badekarret

Da jeg ikke længere kunne sove, hoppede jeg i badekarret, hvor det lune vand mildnede smerterne. Da der var 6 min. imellem veerne, ringede vi ind til hospitalet og aftalte at køre der ind. På hospitalet blev veerne mere sporadiske, der var nu 10 og 15 minutter imellem dem. Hovedpinen var stadig så ond at jeg fik ”bistik” i nakken for at mildne smerterne, uden det hjalp synderligt. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Afsnit 10

Spørg Jordemoderen: Afsnit 10

Denne video er hele Afsnit 10 samlet, og varer 18 minutter. Så smid stængerne op eller tag headset på, og lyt med! Chefredaktør Maja Wesselhoff interviewer den dygtige og empatiske Privatjordemoder Stine Roswall. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Klip i mellemkød - kan mit arvæv forårsage bristning ved 2. fødsel?

Spørg Jordemoderen: Klip i mellemkød - kan mit arvæv forårsage bristning ved 2. fødsel?

Hvis du er blevet klippet i mellemkødet ved din første fødsel - kan det så betyde, at der er risiko for at dit arvæv vil forårsage en bristning ved 2. fødsel? Vil det være en fordel at være på forkant og 'bestille' en klipning når baby skal fødes? Læs mere

Barselsbesøg - gode råd til dig som gæst

Barselsbesøg - gode råd til dig som gæst

Du har endelig fået grønt lys til at komme på barselsbesøg hos den nybagte familie. Men hvad er godt at vide, når du skal på barselsbesøg? Se de gode råd her. Du kan også sende denne artikel rundt til dem, du regner med vil komme på barslesbesøg. Læs mere

Nyeste artikler

Social angst og eget valgt pks

Social angst og eget valgt pks

Kl. 8:30 skal vi møde ind på afdeling 426, barselsgangen, for at blive gjort klar med tøj og journal til operationsgangen Læs mere

10 ting du skal vide om at købe barnevogn

10 ting du skal vide om at købe barnevogn

Når man skal ud og købe barnevogn, er præferencerne mange. Man vil selvfølgelig have det bedste til den lille guldklump der er på vej. Men hvad er egentlig bedst, og hvilke overvejelser skal man gøre sig, før man investerer i barnevogn?Vi har samlet nogle gode råd til valg af barnevogn lige her. Læs mere

Førstegangsfødende - Nær født i badekarret

Førstegangsfødende - Nær født i badekarret

Da jeg ikke længere kunne sove, hoppede jeg i badekarret, hvor det lune vand mildnede smerterne. Da der var 6 min. imellem veerne, ringede vi ind til hospitalet og aftalte at køre der ind. På hospitalet blev veerne mere sporadiske, der var nu 10 og 15 minutter imellem dem. Hovedpinen var stadig så ond at jeg fik ”bistik” i nakken for at mildne smerterne, uden det hjalp synderligt. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Afsnit 10

Spørg Jordemoderen: Afsnit 10

Denne video er hele Afsnit 10 samlet, og varer 18 minutter. Så smid stængerne op eller tag headset på, og lyt med! Chefredaktør Maja Wesselhoff interviewer den dygtige og empatiske Privatjordemoder Stine Roswall. Læs mere

Spørg Jordemoderen: Klip i mellemkød - kan mit arvæv forårsage bristning ved 2. fødsel?

Spørg Jordemoderen: Klip i mellemkød - kan mit arvæv forårsage bristning ved 2. fødsel?

Hvis du er blevet klippet i mellemkødet ved din første fødsel - kan det så betyde, at der er risiko for at dit arvæv vil forårsage en bristning ved 2. fødsel? Vil det være en fordel at være på forkant og 'bestille' en klipning når baby skal fødes? Læs mere

Barselsbesøg - gode råd til dig som gæst

Barselsbesøg - gode råd til dig som gæst

Du har endelig fået grønt lys til at komme på barselsbesøg hos den nybagte familie. Men hvad er godt at vide, når du skal på barselsbesøg? Se de gode råd her. Du kan også sende denne artikel rundt til dem, du regner med vil komme på barslesbesøg. Læs mere