Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Sygemelding eller ej

19.februar 2020 kl. 10:26
Luk
Medlem siden 27-09-2019
19-02-2020 10:26
Luk
Medlem siden 27-09-2019
Godt skrevet
7

Hej alle, I plejer at være så kloge og komme med gode input. Og nu har jeg brug for at lufte mine tanker for jer og måske høre om lidt af jeres erfaringer. 

Sagen er, at jeg er gravid med nr. 2 med termin 3. april. Jeg arbejder på kontor 39,5 timer om ugen. Efter overenskomsten går jeg først fra fire uger før termin, dvs. 6. marts. Jeg er øm i lænden og i hofterne og jeg orker ærlig talt ikke at gå på arbejde - dels fordi jeg er træt, både i hovedet og i kroppen og dels fordi jeg mentalt er et helt andet sted. 

Men altså, man sygemelder sig jo ikke bare, bare fordi man ikke gider at gå på arbejde. Jeg har SÅ store moralske skrupler, alene ved tanken om at skulle sygemeldes de sidste to uger før jeg egentlig skulle gå fra. På den anden side, er det jo vigtigt at lytte til kroppen og ærlig talt, så har jeg ikke ret meget at skyde med længere. 

Hvad tænker I? At kaste håndklædet i ringen eller ej? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
7
19.februar 2020 kl. 10:35
Luk
Medlem siden 13-07-2009
60 startede debatter
2108 skrevne indlæg
19-02-2020 10:35
Luk
Medlem siden 13-07-2009
60 startede debatter
2108 skrevne indlæg
Godt skrevet
27

Det du beskriver er i mine øjne ikke en sygemelding, men blot trætheden man rammer i slutningen af en graviditet. - var det evt muligt at indgå en aftale og bruge ferie de sidste uger?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
27
19.februar 2020 kl. 10:52
Luk
Medlem siden 27-09-2019
4 startede debatter
30 skrevne indlæg
19-02-2020 10:52
Luk
Medlem siden 27-09-2019
4 startede debatter
30 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg har desværre ikke mere ferie tilbage i det her ferieår. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.februar 2020 kl. 10:53
Luk
Medlem siden 20-03-2016
11 startede debatter
135 skrevne indlæg
19-02-2020 10:53
Luk
Medlem siden 20-03-2016
11 startede debatter
135 skrevne indlæg
Godt skrevet
6

Hej.

Jeg forstår som sådan godt din bevæggrund for at tænke sådan, det er hårdt at være højgravid og ens hjerne er virkelig grød til sidst. 

MEN, der er jo en årsag til, at du har moralske skrupler, nemlig at du godt selv ved (objektivt set) at det ikke er grundlag for en sygemelding. Jeg havde de samme gener som dig til sidst i min graviditet og gik også først fra 4 uger før. Det kan godt lade sig gøre at komme i mål på ordentlig vis. 

Det er også langt federe at gå fra. hvor man med god smag i munden kan vinke farvel den sidste dag, fordi man har ydet alt hvad man kunne til enden. Snak evt. med din chef om, at du gør alt hvad du kan, men at generne lige tager toppen af din performance/indsats, og at du håber, han/hun forstår det. De fleste chefer er flinke og kan sagtens acceptere et lille fald i effektivitet, hvis de kan se, at man trods alt gør alt, hvad man kan :-) 

Hold ud og nyd tanken om, at der kun er få uger igen! Du kan se målstregen nu! :-)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
6
19.februar 2020 kl. 11:46
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
909 skrevne indlæg
19-02-2020 11:46
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
909 skrevne indlæg
Godt skrevet
31

Jeg er selv arbejdsgiver. Og jeg ville blive virkelig vred og skuffet over en sygemelding, der egentlig ikke har noget "på sig". Men jeg ville tage det rigtig positivt, hvis min medarbejder kom til mig og var ærlig. At hun var træt og det begynder at blive hårdt mentalt. Det er jeg sikker på at vi sammen kunne finde nogle gode løsninger på ❤️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
31
19.februar 2020 kl. 12:05
Luk
Medlem siden 27-09-2019
4 startede debatter
30 skrevne indlæg
19-02-2020 12:05
Luk
Medlem siden 27-09-2019
4 startede debatter
30 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hvor er I søde alle sammen. For ja, det vil da være langt federe at gå fra den sidste dag, men et farvel-og-på-gensyn-knus til kollegaerne og med bevidstheden om at have gjort, hvad man kunne. Tak for jeres input - det er værdsat 🙏

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.februar 2020 kl. 13:18
Luk
Medlem siden 26-02-2018
9 startede debatter
118 skrevne indlæg
19-02-2020 13:18
Luk
Medlem siden 26-02-2018
9 startede debatter
118 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Hvis du stadig er i tvivl. Så tag snakken med din læge. 
Der er alligevel den vej du skal for en sygemelding 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.februar 2020 kl. 14:58
Luk
Medlem siden 02-04-2019
7 startede debatter
143 skrevne indlæg
19-02-2020 14:58
Luk
Medlem siden 02-04-2019
7 startede debatter
143 skrevne indlæg
Godt skrevet
5

Hvis du er i tvivl om om du skal sygemeldes, så tror jeg ikke du er i tvivl. Har man moralske skrupler over det, så ved man nok godt selv den ikke er helt gangbar. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
5
19.februar 2020 kl. 15:00
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
909 skrevne indlæg
19-02-2020 15:00
Luk
Medlem siden 05-09-2012
3 startede debatter
909 skrevne indlæg
Godt skrevet
5

Velbekomme.

Hvis du er interesseret i at snakke med din leder, så ville jeg sige noget i retningen af:

Chef, jeg skal snakke med dig. Jeg er jo så utrolig glad for mit arbejde og for mine kollegaer. Men lige nu kan jeg mærke, at det begynder at blive tungt at være gravid, og mentalt har jeg fået svært at koncentrere mig og nå opgaverne. Og det er jeg virkelig, virkelig ked af, for jeg sætter en ære i mit arbejde. Kan du ikke hjælpe mig med, hvad vi kan gøre ved det?

Måske vil din leder gerne have dig sygemeldt, måske kan I finde nogle nemmere arbejdsopgaver? Så kan I finde ud af det sammen.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
5
20.februar 2020 kl. 09:32
Luk
Medlem siden 14-04-2018
7 startede debatter
23 skrevne indlæg
20-02-2020 09:32
Luk
Medlem siden 14-04-2018
7 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Mit råd er at du skal sygemelde dig hvis det er det du føler du har brug for. Det er hamrende svært at nå den erkendelse af man har brug for det- for man vil gerne være en god medarbejder. 

Jeg havde svær bækkenløsning i min graviditet, og set i bakspejlet skulle jeg være sygemeldt meget før, blev sygemeldt 1 mdr. Før jeg skulle gå fra. Resultatet var at jeg havde overanstrengt mit bækken og ikke indset mit behov for en sygemelding.

Jeg kunne ikke gå de sidste 2 mdr af graviditeten og var sengeliggende. Mit bækken er her 10 mdr efter så løst at jeg er blevet frarådet at blive gravid foreløbigt.

Så mit råd er du skal lytte til hvad din indre stemme siger dig du skal gøre, det giver dig den bedste graviditet.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
20.februar 2020 kl. 13:32
Luk
Medlem siden 02-04-2019
7 startede debatter
143 skrevne indlæg
20-02-2020 13:32
Luk
Medlem siden 02-04-2019
7 startede debatter
143 skrevne indlæg
Godt skrevet
10
bg04x12 skrev :

Mit råd er at du skal sygemelde dig hvis det er det du føler du har brug for. Det er hamrende svært at nå den erkendelse af man har brug for det- for man vil gerne være en god medarbejder. 

Jeg havde svær bækkenløsning i min graviditet, og set i bakspejlet skulle jeg være sygemeldt meget før, blev sygemeldt 1 mdr. Før jeg skulle gå fra. Resultatet var at jeg havde overanstrengt mit bækken og ikke indset mit behov for en sygemelding.

Jeg kunne ikke gå de sidste 2 mdr af graviditeten og var sengeliggende. Mit bækken er her 10 mdr efter så løst at jeg er blevet frarådet at blive gravid foreløbigt.

Så mit råd er du skal lytte til hvad din indre stemme siger dig du skal gøre, det giver dig den bedste graviditet.

... men ts skriver at hun gerne vil sygemeldes fordi hun er træt i hoved og krop og hendes tanker er andetsteds? Det er vel næppe at sammenligne med en egentlig lidelse. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
10
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Information om Coronavirus/Covid-19 og graviditet

Har du lige fundet ud af at du er gravid eller tæt på fødsel så har du sikkert allerede haft en masse bekymringer i forbindelse med Coronavirus. Læs mere

Infektionsmedicinsk afdeling søger børn i alderen 12-23 måneder til vaccineforsøg

Odense Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital og Hvidovre Hospital søger forældre med børn i alderen 12-23 måneder til et vaccineforsøg. Læs mere

Praktisk tjekliste til vuggestue start

Barslen er ved at være slut, og baby skal snart have sin første dage i vuggestue eller dagpleje. Det er meget nyt – ikke bare for baby men også for mor og far. Vi har lavet en liste over, hvad du skal huske at få med i vuggestuen, når dit barn starter. Læs mere

ANNONCE

Mist aldrig en sut igen med Navnesutten <3 Psst.. de giver 10% på sutter

De fleste kender til det problem, at børnenes sutter bliver væk eller havner i et andet barns mund med dertilhørende bakterier. Løsning har Navnesutten og dermed mindsket risikoen for at dit barns sutter havner et forkert sted. Læs mere

Hvor havner dit barn, hvis du pludselig dør?

Kun et fåtal af os tør tænke tanken til ende. Endnu færre er klar over, at vi selv kan påvirke fremtiden for vores børn. Læs mere

Hvordan får gravide gode motionsvaner?

De fleste er klar over, at motion er godt for vores fysiske sundhed. Der er en række fordele ved at dyrke fysisk aktivitet. Det gælder også for gravide. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Information om Coronavirus/Covid-19 og graviditet

Har du lige fundet ud af at du er gravid eller tæt på fødsel så har du sikkert allerede haft en masse bekymringer i forbindelse med Coronavirus. Læs mere

Infektionsmedicinsk afdeling søger børn i alderen 12-23 måneder til vaccineforsøg

Odense Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital og Hvidovre Hospital søger forældre med børn i alderen 12-23 måneder til et vaccineforsøg. Læs mere

Praktisk tjekliste til vuggestue start

Barslen er ved at være slut, og baby skal snart have sin første dage i vuggestue eller dagpleje. Det er meget nyt – ikke bare for baby men også for mor og far. Vi har lavet en liste over, hvad du skal huske at få med i vuggestuen, når dit barn starter. Læs mere

ANNONCE

Mist aldrig en sut igen med Navnesutten <3 Psst.. de giver 10% på sutter

De fleste kender til det problem, at børnenes sutter bliver væk eller havner i et andet barns mund med dertilhørende bakterier. Løsning har Navnesutten og dermed mindsket risikoen for at dit barns sutter havner et forkert sted. Læs mere

Hvor havner dit barn, hvis du pludselig dør?

Kun et fåtal af os tør tænke tanken til ende. Endnu færre er klar over, at vi selv kan påvirke fremtiden for vores børn. Læs mere

Hvordan får gravide gode motionsvaner?

De fleste er klar over, at motion er godt for vores fysiske sundhed. Der er en række fordele ved at dyrke fysisk aktivitet. Det gælder også for gravide. Læs mere