Close
Log Ind Opret Bruger

Har jeg taget for meget på ?

  • Avatar
    Anonym
    13 januar 2021, 20:29

    Hej piger…. 

    jeg er 32 uger henne og har taget 10 kg på ind til videre. Er gået fra 50 til 60 kg og er 166 høj. Så var ikke overvægtig inden min graviditet. 
    Men min mor har flere gange nu kommenteret at når man ikke vejer mere, så er 10 kg meget, og at jeg de sidste 8 uger sagtens kan tage det dobbelte på….. hun mener min vægtøgning er kommet for tidligt.

    jeg føler mig ikke selv stor og det er heller ikke noget folk kommenterer på generelt. Heller ikke min mand. Han siger jeg er flot gravid (men det skal de jo sige).

    kan bare mærke jeg bliver ked af det over det, og bliver bange for at min vægt nu vil eksplodere her de sidste par måneder.

    hvad havde i taget på på det tidspunkt og hvad mener i om min vægtøgning ind til videre ? Bare vær ærlige. Hvis det virkelig er for voldsomt må jeg jo lægge min kost om og tage nogle længere gåture.

    Avatar
    Anonym
    13. januar 2021 kl. 20:35

    Sådan helt ærligt? Ærligt ærligt?

     

    Din mor skal holde sin kæft. Du var undervægtig før din graviditet og din krop skal have noget tage af hvis du skal amme, da det kræver meget energi. En underærneret krop har ikke godt af at baby suger al saft og kraft ud af dig. Det er kun godt at du har taget på. 

    Så bed din mor holde kæft og tro på din kæreste.

    13. januar 2021 kl. 20:38

    What she said 👆

    13. januar 2021 kl. 20:50

    Ej okay – det første du skal vide er at din mor ikke har ret 🙄

    Det er enormt forskelligt hvornår i graviditeten at folk tager på. 
    Jeg er helt normal af bygning og tog altså 20 kg på og tabte den relativt hurtigt igen. 
    Desuden vejleder man til en vægtøgning på mellem 13-18 kg ♥️
    Jeg har lige beregnet dig på denne side

    https://babyuniverset.dk/vaegtoegning-gravid/

    13. januar 2021 kl. 20:50

    😳 forstår ikke at din mor kan få sig selv til at sige sådan noget til dig, selv hvis du havde taget dobbelt så meget på, du er gravid og skal tage en del på. 

    Synes det lyder som en meget normal vægtøgning, har hørt om andre der har tage meget mere på. Der findes graviditets beregnere på nettet hvor man kan se hvor meget man bør tage på, her er et link til en: 

    https://babyuniverset.dk/vaegtoegning-gravid/

    Uanset hvad ville jeg sige til din mor at hun skal holde mund! Som om det ikke er svært nok at være gravid og homonel uden at andre skal shame en for ens vægt  øgning. 

     

     

    13. januar 2021 kl. 20:57

    Helt enig med kukkukmor!!

    Da jeg blev gravid med min datter vejede jeg 48 kg og tog ca 12-14 kg på. 3-4 uger efter fødsel, vejede jeg 45 kg og var faktisk rigtig syg og afkræftet.. Så når du også vejer så lidt i forvejen, gør det bestemt ikke noget at tage ekstra på! 🙂 Men din vægtøgning, er helt helt fin!

    Avatar
    Anonym
    13. januar 2021 kl. 21:02

    Synes du skal sige fra over for din mor. Det er bare ikke iorden at hun tror hun må snakke sådan til dig. Det er sådan en fin vægtøgning og intet unormalt der 😊 og hvis du så skulle tage 10 kg på til, vil det ingenting gøre 

    13. januar 2021 kl. 21:06

    Det er overhovedet ikke meget!!

    jeg har begge gange fået at vide at nu "tyndere" man er når man bliver gravid, desto mere tager man på og er acceptabelt at tage på. 
    Fik at vide at det var helt normalt for mig at tage 18 kg på, med mit BMI som ligger i den lave ende (dog ikke undervægtig). 
     

    Lad hver med at tænk på din vægt, baby og alt hvad der hører med vejer også rigtig meget 😊

    Avatar
    Anonym
    13. januar 2021 kl. 21:17

    1000 tak for alle jeres søde kommentarer ♥️ Det hjælper virkelig at læse, og forstærker mig også i min egen indre følelse. 
    Det betyder bare så meget at høre det fra andre, som kan forholde sig neutralt 🙏

    som en skriver, så forstår jeg faktisk heller ikke min mor vil bilde sig ind at sige sådan. Hun synes åbenbart selv hun var en mønster gravid, og bruger også tid på at fortælle at hun ikke spiste slik i samme omfang som jeg under sine graviditeter (jeg spiser noget hver dag, men hverken halve eller hele poser slik. Nogle dage kan det være 4-5 vingummier. Andre dage mere) slik er min 'craving' hvis jeg har en. Ellers spiser jeg normalt og varieret.

    Men har faktisk lige skrevet en besked til hende, som en også foreslår – for st sige fra overfor hendes kommenteren på min vægt og madvaner. 

    For ja, kan virkelig mærke jeg bliver ked af det udover det sædvanlige, måske pga hormoner. Det er vildt nederen af hende. Og de gange jeg har prøvet at glide af på hendes kommentarer, og skifte emne så ignorerer hun det og fortsætter. Gider det virkelig ik mere nu 😓

    13. januar 2021 kl. 21:18

    I min første graviditet fik jeg af vide af af lægen at jeg skulle forvente og tage ca 15kg på. Jeg havde nogen lunde samme højde og vægt som dig. Jeg tog vel de sidste 10uger af graviditeten ca 3kg på. (Jeg endte dog kun med en vægt øgning på 8kg). 
     

    Denne gang har jeg taget lidt mere på, men stadig ikke meget.

    jeg snakker slet ikke vægtøgning med nogen hverken min mor, veninder eller nogen jeg gider simpelthen ikke hører på dumme kommentar om at det er meget eller lidt. Jeg har det fint med min vægt/krop og har ikke brug for kommentar fra alle mulige. 

    13. januar 2021 kl. 21:19

    Som alle herinde skriver:  din mor burde skamme sig noget så grusomt ! Min mor påpegede mit fødeindtag een enkelt gang (i starten af min graviditet) og hun fortrød det så meget lige bagefter da jeg simpelthen blev så ked af det. Der er INGEN, som i INGEN der skal påpege din vægtøgning andet end lige evt din læge eller jordemoder.

    Og du ligger faktisk i den ret lave ende, når du har så lavt et BMI ! Jo lavere BMI jo mere skal du faktisk tage på, da din krop SKAL have noget fedt at tærre på som gravid og som ammende. Og et lavt BMI som dit giver ikke mange fedt depoter ! Så din mor er altså på flere måder helt helt gal på den !

    Jeg selv valgte totalt at undlade at veje mig, men brugte mit velvære og fysiske tilstand som målestok. Og jeg blev aldrig vejet af hverken læge eller jordemoder. De går mest op i blodtryk og urinprøver etc. Og jeg var pavestolt af min (synes jeg selv) vildt flotte mave 🙂 Og uden fokus på en dum vægt så nyder man bare sin gravide krop og den livsbekræftende udstråling så meget mere !

    Så drop den vægt og fokuser istedet på hvor ufattelig smuk en gravid krop er ! Din mand har nemlig ret: du er utrolig smuk ! Du bærer på liv ! Så bliver det bare ikke mere smukt og stort !

    13. januar 2021 kl. 21:20

    Vil sige som de andre, at det skal din mor da slet ikke sige. 

    Jeg selv var meget fokuseret på min vægt, da jeg var gravid, da jeg havde det meget skidt med at tage på. Derfor tog jeg snakken med min læge om hvor meget jeg “måtte” tage på. Og der sagde hun at med min vægt 60 kg, måtte jeg tage 10-15 kg på uden bekymring fra hendes side.  

    Jeg endte med at tage 17 kg ca på (stoppede med at veje omkring 1 uge før fødsel). Og nød at spise is osv i min barsel inden baby, så var lidt ligeglad til sidst. 

    Min egen mor tabte kæben da jeg fortalte at jeg havde taget det på, da hun overhovedet ikke synes jeg så sådan ud. 

    Men da min datter var 2 måneder var 15 kg væk, uden træning, kun amning. 

    Så slå du kold vand i blodet og nyd din gravide mave, og vid at du har lidt ekstra at tære på, når den første tid kommer:)

    Avatar
    Anonym
    13. januar 2021 kl. 21:28

    Puha, sådan en kommentar.. jeg har selv en mor der kunne finde på at sige det samme. Tog konfrontationen for mange år siden, hvor jeg bad hende holde sådanne kommentare for sig selv. Og din mor skal simpelthen pakke sine sammen, de kommentarer hører ingen steder henne. Sidder helt og dirrer af harme. 

    Stort tillykke med den kommende familieforøgelse ❤️ 

    13. januar 2021 kl. 21:44

    Altså nu er dit BMI før du blev gravid jo ikke det højeste, og hvis du tjekket sundhedsstyrelsens anbefalinger, så er vægtøgning i graviditeten for kvinder med lidt lavt BMI på 15-18kg. 
    så det lyder da så fint, det du har taget på indtil nu 😊

    13. januar 2021 kl. 22:00

    Inden jeg blev gravid, vejede jeg 54 kilo, og jeg er 168 centimeter høj. Da jeg var i uge 32, havde jeg taget 9,9 kilo på. Jeg endte med at tage 13 kilo på i alt og havde allerede tabt dem alle halvanden måned efter fødslen. Efter et par måneder var jeg nede på 51 kilo, og jeg skulle virkelig spise for ikke at tabe mig for meget. 

    Så du har altså ikke taget for meget på. Det er så individuelt, hvornår i graviditeten, man tager på. Jeg startede også med at være nervøs for, at jeg havde taget for meget på tidligt, men endte med at kæmpe for overhovedet at tage på i den sidste del af graviditeten. I dag er min søn 6 måneder gammel, og jeg ville ønske, at jeg havde slappet mere af omkring min vægt under graviditeten. I sidste ende er det ikke til at forudsige noget som helst, og når du først har født, betyder vægtøgningen heldigvis ikke noget som helst. ❤️

    Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.