Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

skolebarn, coronavirus og ny graviditet

13.april 2020 kl. 08:25
Luk
Medlem siden 09-11-2011
13-04-2020 08:25
Luk
Medlem siden 09-11-2011
Godt skrevet
0

Hej piger. Vi har været igennem IUI og det er mod alle odds lykkedes at blive gravid denne gang på kun 400.000 sædceller. Vi er meget glade. Vi har forsøgt i 5 år og besluttede i starten af året at vi måtte prøve fertilitetsbehandling igen. 

Nu står jeg så i dag, på testdagen, med en positiv test. 

Vores datter skal starte i skole d. 20. Vi arbejder begge hjemme i disse tider.

jeg er SÅ bekymret for at skulle sende hende afsted og risikere at miste eller føde et sygt barn, hvis jeg bliver smittet med coronavirus. 

Jeg tænker meget på den der sikavirus og hvilken betydning den fik for de børn der blev født. Tænker meget på hvilke konsekvenser coronavirus kan have - måske et virkelig lungesygt barn. Åh, jeg bliver skør. 

Spørgsmålet er: hvad gør i andre der har børn der skal i skole? Kan jeg kontakte skolen og kræve/nægte at sende mit barn afsted? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
13.april 2020 kl. 08:40
Luk
Medlem siden 01-02-2017
12 startede debatter
510 skrevne indlæg
13-04-2020 08:40
Luk
Medlem siden 01-02-2017
12 startede debatter
510 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Tillykke med graviditeten. 

Jeg er selv gravid og om få dage i 3.trimester. Derfor kender jeg godt til bekymringerne. 

Jeg har læst, at gravide måske er mere udsat. For komplikationer, fordi de sidst i graviditeten har så meget pres på deres lunger. Men at det var eneste ting, der forøgede risiko. Og der er du jo ikke endnu.

Jeg blev berolige af senere at læse, at gravide tvært imod indtil videre ser ud til ar klare sig bedre, hvis de bliver syge. Fordi deres immunsystem er lidt mindre effektivt (for ikke at afstøde/bekæmpe fosteret. De mener jo, at ne del af komplikationerne opstår, fordi immunsystemet angiver virus i lungerne. Jeg har forsøgt at lægge link ind, men det driller. 

Der har ikke været eksempler på, at babyer har været syge.

Selvom jeg er gravid i 3.trimester,skal jeg på arbejde som skolelærer, indtil jeg skal på barsel 6 uger inden termin. Jeg tænker derfor ikke umiddelbart, at det er grund til at holde jeres datter hjemme. Og altså.. Det ville jo måske også være lidt meget at holde jeres pige hjemme i ni måneder. Du er jo kun lige i starten af graviditeten. 

Anmeld
Svar
Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers
Godt skrevet
3
13.april 2020 kl. 08:49
Luk
Medlem siden 09-11-2011
38 startede debatter
92 skrevne indlæg
13-04-2020 08:49
Luk
Medlem siden 09-11-2011
38 startede debatter
92 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
milia_h skrev :

Tillykke med graviditeten. 

Jeg er selv gravid og om få dage i 3.trimester. Derfor kender jeg godt til bekymringerne. 

Jeg har læst, at gravide måske er mere udsat. For komplikationer, fordi de sidst i graviditeten har så meget pres på deres lunger. Men at det var eneste ting, der forøgede risiko. Og der er du jo ikke endnu.

Jeg blev berolige af senere at læse, at gravide tvært imod indtil videre ser ud til ar klare sig bedre, hvis de bliver syge. Fordi deres immunsystem er lidt mindre effektivt (for ikke at afstøde/bekæmpe fosteret. De mener jo, at ne del af komplikationerne opstår, fordi immunsystemet angiver virus i lungerne. Jeg har forsøgt at lægge link ind, men det driller. 

Der har ikke været eksempler på, at babyer har været syge.

Selvom jeg er gravid i 3.trimester,skal jeg på arbejde som skolelærer, indtil jeg skal på barsel 6 uger inden termin. Jeg tænker derfor ikke umiddelbart, at det er grund til at holde jeres datter hjemme. Og altså.. Det ville jo måske også være lidt meget at holde jeres pige hjemme i ni måneder. Du er jo kun lige i starten af graviditeten. 

Hej og tak for dit svar😊

altså det skal fa heller ikke være nogen hemmlighed at vi er ved at blive skøre og stiv så lidt frem til at hun kunne komme afsted indtil i dag hvor jeg står med den positive test. 

Jeg tænker bare meget på at man jo ikke ved hvordan/om påvirkning ved os der er ny-gravide. 

Jeg tror jeg lige har læst den artikel du taler om. Det gav da også lidt mere ro, men bekymringerne er fortsat mange. Det er egentlig ikke fordi jeg er bange for mit eget helbred, det er påvirkningen af fosteret når man er sp tidlig i graviditeten, jeg er bekymret for og det kan man jo af gode grunde ikke finde svar på. 

Jeg havde tænkt i første omgang at mit skolebarn måske bare skulle holdes hjemme den første tid af min graviditet. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
13.april 2020 kl. 10:01
Luk
Medlem siden 19-01-2019
8 startede debatter
317 skrevne indlæg
13-04-2020 10:01
Luk
Medlem siden 19-01-2019
8 startede debatter
317 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg tænker umiddelbart, at vi må forsøge at stole på, at myndighederne ved hvad de gør. De har indtil nu ikke ligefrem udvist uforsigtighed. Din datters liv vil også blive temmelig begrænset det næste lange stykke tid, hvis hun ikke må komme i skole. I vil jo være nødt til at melde hende ud af skolen og hjemmeundervise hende. Ellers får hun jo registreret fravær.

Der er undervisningspligt i Danmark men ikke skolepligt. Det betyder, at i kan vælge at melde hende helt ud af folkeskolen og selv forstå undervisning. I skal selv stå for indkøb af skolematerialer osv. i skal også leve op til den faglige standard, som folkeskolen. Der bliver ført en eller anden form for tilsyn, men jeg ved ikke, hvordan det fungerer i praksis.
Det giver heller ikke rigtig mening at lade hende se jævnaldrende kammerater, for de kommer jo til dagligt i skolen og kan sagtens slæbe smitte med derfra. Så i skal nok ud og finde nogle jævnaldrende børn som også hjemmeundervises.

Desuden er det nok også bare et spørgsmål om tid, inden du og din mand selv skal på arbejde igen, og så skal i have fundet ud af, hvem der så skal stå for hjemmeundervisningen imens. 

Jeg kan godt forstå, at du er nervøs. Det er jeg også selv. Jeg er gravid i uge 39+, så jeg er i den risikogruppe som Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man sygemelde. Min mand går på arbejde hver dag som en del af akutberedskabet og min søn skal starte op i skole igen på torsdag. Det er der bare ikke noget at gøre ved🤷🏼‍♀️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
13.april 2020 kl. 10:35
Luk
Medlem siden 01-02-2017
12 startede debatter
510 skrevne indlæg
13-04-2020 10:35
Luk
Medlem siden 01-02-2017
12 startede debatter
510 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
midlertidige-mig skrev :

Jeg tænker umiddelbart, at vi må forsøge at stole på, at myndighederne ved hvad de gør. De har indtil nu ikke ligefrem udvist uforsigtighed. Din datters liv vil også blive temmelig begrænset det næste lange stykke tid, hvis hun ikke må komme i skole. I vil jo være nødt til at melde hende ud af skolen og hjemmeundervise hende. Ellers får hun jo registreret fravær.

Der er undervisningspligt i Danmark men ikke skolepligt. Det betyder, at i kan vælge at melde hende helt ud af folkeskolen og selv forstå undervisning. I skal selv stå for indkøb af skolematerialer osv. i skal også leve op til den faglige standard, som folkeskolen. Der bliver ført en eller anden form for tilsyn, men jeg ved ikke, hvordan det fungerer i praksis.
Det giver heller ikke rigtig mening at lade hende se jævnaldrende kammerater, for de kommer jo til dagligt i skolen og kan sagtens slæbe smitte med derfra. Så i skal nok ud og finde nogle jævnaldrende børn som også hjemmeundervises.

Desuden er det nok også bare et spørgsmål om tid, inden du og din mand selv skal på arbejde igen, og så skal i have fundet ud af, hvem der så skal stå for hjemmeundervisningen imens. 

Jeg kan godt forstå, at du er nervøs. Det er jeg også selv. Jeg er gravid i uge 39+, så jeg er i den risikogruppe som Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man sygemelde. Min mand går på arbejde hver dag som en del af akutberedskabet og min søn skal starte op i skole igen på torsdag. Det er der bare ikke noget at gøre ved🤷🏼‍♀️

Er det, fordi du arbejder i sundhedsvæsenet, at Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du skal sygemeldes?

Og til ts.. Hvorfor tror du, det er mere risikabelt med en virus tidligt i graviditeten end senere? Altså bygger du det på noget, du har læst? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
13.april 2020 kl. 13:37
Luk
Medlem siden 03-03-2016
4 startede debatter
1337 skrevne indlæg
13-04-2020 13:37
Luk
Medlem siden 03-03-2016
4 startede debatter
1337 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg er relativt nygravid (9 uger henne ca.), og jeg sender helt trygt min søn i vuggestue så snart, de er klar til at modtage ham. Det er de så desværre ikke endnu, da vores pasningsbehov ikke er akut pt.

Jeg må indrømme, jeg ikke er videre nevøs for den lille fis i maven. Der er endnu intet videnskabeligt validt, jeg er stødt på, der skulle give mig grund til andet. 

Jeg passer selvfølgelig på mig selv, præcis som de anbefaler.

Håber, du enten finder ro i det, eller finder en løsning, du er tryg ved. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
13.april 2020 kl. 13:47
Luk
Medlem siden 17-08-2012
25 startede debatter
340 skrevne indlæg
13-04-2020 13:47
Luk
Medlem siden 17-08-2012
25 startede debatter
340 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Start med at læse de retninglinjer som sst har lagt op.

Fremfor hvad tv2, dr eller andre lægger op.

Der står en masse faglige anbefalinger og begrundelser, og der kommer nye og opdaterede næsten hver dag..

Som det ser ud nu er du ikke i risiko gruppe, og ja det er kun personale i ældre og sundhedsektoren der anbefales at blive sygemeldt og først fra uge 28. Også selvom man arbejde med corona patienter..

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
14.april 2020 kl. 21:44
Luk
Medlem siden 17-08-2017
22 startede debatter
264 skrevne indlæg
14-04-2020 21:44
Luk
Medlem siden 17-08-2017
22 startede debatter
264 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg er gymnasielærer og ifølge sst anbefalinger skal gravide ikke møde på arbejde da man faktisk er i risikogruppen. 🤷‍♀️

Anmeld
Svar
MA i marts 2015 / PB dec. 2016 / Uforklarlige barnløse / Udredning & Fertilitetsbehandling okt.2017 / Jan.2018: 1.iui - 3 æg, 55 mio. - negativ / April 2018: 2.iui - 4 æg, 72 mio. - negativ / Maj 2018: 3 iui - 2 æg, 90 mio. - negativ/ Pause...fokus på hormonbalance, sund livstil og Gabriela Rosa's NFBP/ Marts 2019: OUH samtale mhp. IVF/TSH udredning i det private/
Godt skrevet
1
MA i marts 2015 / PB dec. 2016 / Uforklarlige barnløse / Udredning & Fertilitetsbehandling okt.2017 / Jan.2018: 1.iui - 3 æg, 55 mio. - negativ / April 2018: 2.iui - 4 æg, 72 mio. - negativ / Maj 2018: 3 iui - 2 æg, 90 mio. - negativ/ Pause...fokus på hormonbalance, sund livstil og Gabriela Rosa's NFBP/ Marts 2019: OUH samtale mhp. IVF/TSH udredning i det private/
15.april 2020 kl. 08:57
Luk
Medlem siden 01-02-2017
12 startede debatter
510 skrevne indlæg
15-04-2020 08:57
Luk
Medlem siden 01-02-2017
12 startede debatter
510 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
hope_81 skrev :

Jeg er gymnasielærer og ifølge sst anbefalinger skal gravide ikke møde på arbejde da man faktisk er i risikogruppen. 🤷‍♀️

Det er altså ikke rigtigt.

Der er ændret i vejledningerne. 

Ifølge retningslinjerne skal ansatte selv i risikogrupperne møde på arbejde. Kun i ganske få tilfælde vil det ikke være det rigtige rent helbredsmæssigt. Så skal man tale med ens læge (som også skal følge retningslinjerne, så det e rnik sjældent, at de siger, man ikke skal). 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.april 2020 kl. 09:13
Luk
Medlem siden 17-08-2017
22 startede debatter
264 skrevne indlæg
15-04-2020 09:13
Luk
Medlem siden 17-08-2017
22 startede debatter
264 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
milia_h skrev :
hope_81 skrev :

Det er altså ikke rigtigt.

Der er ændret i vejledningerne. 

Ifølge retningslinjerne skal ansatte selv i risikogrupperne møde på arbejde. Kun i ganske få tilfælde vil det ikke være det rigtige rent helbredsmæssigt. Så skal man tale med ens læge (som også skal følge retningslinjerne, så det e rnik sjældent, at de siger, man ikke skal). 

Jeg vil altså ikke sige det ikke er rigtigt, da det er en samtale mellem den ansatte og ledelsen. Hvis man kan arbejde hjemmefra så kan man aftale det,  "I de særlige tilfælde, hvor der pga. særlige forhold kan være behov for omplacering eller hjemmearbejde, anbefales ledelsen på den enkelte skole at tage en dialog med forældre eller den enkelte medarbejder mhp. at lave en konkret og individuel vurdering for elever og medarbejdere, der tilhører en særlig risikogruppe."

Og ja, det fremgår ret tydeligt af anbefalingerne, men naturligvis skal man forbi sin egen læge altid. Men gravide fremgår stadig i risikogrupperne, ergo, hvis man er i det mindste usikker og utryg ved det, så skal man en tur forbi sin læge og tale med sin chef.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
15.april 2020 kl. 09:23
Luk
Medlem siden 22-05-2015
28 startede debatter
204 skrevne indlæg
15-04-2020 09:23
Luk
Medlem siden 22-05-2015
28 startede debatter
204 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
hvem skrev :

Start med at læse de retninglinjer som sst har lagt op.

Fremfor hvad tv2, dr eller andre lægger op.

Der står en masse faglige anbefalinger og begrundelser, og der kommer nye og opdaterede næsten hver dag..

Som det ser ud nu er du ikke i risiko gruppe, og ja det er kun personale i ældre og sundhedsektoren der anbefales at blive sygemeldt og først fra uge 28. Også selvom man arbejde med corona patienter..

Det er så ikke helt korrekt. En gravid skal , hvis hun arbejder på en coronaafdeling eller i øvrigt er i risiko for smitte, forflyttes til anden afd eller i afdelingen varetage opgaver, som gør hun ikke er udsat. Det er faktisk ikke noget nyt. Sådan er arbejdsmiljøreglerne i forvejen for gravide ift andre meget smitsomme sygdomme.  Men det er også noget helt andet end at være fx skolelærer eller som jeg 'bare kontornusser'(jeg er selvf mindst udsat). Vi skal jo snart på job igen, hvis man ikke allerede er fysisk på sit job. 
Jeg er pisse meget i tvivl,  om vi skal sende vores søn i børnehave. Der er ingen tvivl om, at han trænger til det, men jeg tænker helt ærligt, det bare er et spørgsmål om tid før han slæber virussen med hjem. Men kan heller ikke få mig til at holde ham hjemme i flere måneder for en risiko for noget, der måske sker eller ikke sker...(her tænker jeg på hvilke følger det kan få for mit lille barn i maven - er 9+0.). What to do...!!!!!

ift et skolebarn ville jeg være meget mindre nervøs end med een på 4. Jeg forestiller mig et skolebarn bedre kan følge hygiejneråd og afstandsråd, men ved det selvfølgelig ikke..(?)

Er der nogen af jer der har spurgt jeres læge til råds? Det har jeg,men hun har ikke svaret endnu...

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

ANNONCE

3 ting, der er ideelle at lave som gravid

At blive gravid er en stor omvæltning i sin ellers helt normale hverdag. Fra øjeblikket hvor du står med en positiv graviditetstest i hånden, er du ikke længere alene, og det vil komme til at være sådan langt ud i fremtiden. Læs mere

ANNONCE

3 ting du ikke vidste om efterfødselstræning

Træning kan gøre dig glad og gøre dig til den mor, du gerne vil være. Styrketræning og motion bruges som behandling af fødselsdepression. Læs mere

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

En huskeliste til de kommende forældre

Hvad skal du få købe til din kommende baby? Hvad skal vi nå inden fødslen? Vi har lavet en guide som hjælper nye kommende forældre i månederne inden fødslen Læs mere

ANNONCE

3 ting, der er ideelle at lave som gravid

At blive gravid er en stor omvæltning i sin ellers helt normale hverdag. Fra øjeblikket hvor du står med en positiv graviditetstest i hånden, er du ikke længere alene, og det vil komme til at være sådan langt ud i fremtiden. Læs mere

ANNONCE

3 ting du ikke vidste om efterfødselstræning

Træning kan gøre dig glad og gøre dig til den mor, du gerne vil være. Styrketræning og motion bruges som behandling af fødselsdepression. Læs mere

Gratis mini-kursus til dig, som vil opnå et varigt vægttab under barsel

På Maria Diors mini-kursus lærer du helt konkret, hvordan du skaber de bedste og korrekte rammer for dig selv, hvordan du undgår yoyo-vægten og de ekstra irriterende kilo, som sætter generer dig i hverdagen. Dette kursus handler om, at give dig de helt korrekte redskaber til, at du kan gøre dit bedste for at opnå et varigt vægttab under barsel når du lige har født, men måske ikke har så meget overskud. Læs mere

ANNONCE

Klinik for de ufrivillig barnløse - Freya Fertility

Her skal I møde klinikkens ejer og stifter, Tina Snebang-Storgaard, der åbnede klinikken tidligere på året. Tina har et langt CV indenfor gynækologi og obstetrik og har været ansat på både private klinikker og i det offentlige. Det der driver Tina er ønsket om at give ufrivillige barnløse den største og mest unikke gave i verden, nemlig at blive forældre Læs mere