Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Spørgsmål ang. 1 lægebesøg

19.juni 2020 kl. 20:11
Luk
Medlem siden 14-03-2020
19-06-2020 20:11
Luk
Medlem siden 14-03-2020
Godt skrevet
0

Hej allesammen

Hvornår placerer I første lægebesøg - jeg kan se at min ferie og min læges ferie lægger i forlængelse af hinanden, så jeg tror mit lægebesøg bliver nødt til at lægge meget tidligt. Ved I hvornår det skal ligge - jeg har prøvet at google, men der står alt fra 6 uger til 10 uger og 10 uger er vel for sent i forhold til at få tid til blodprøve, nakkefold osv?

Er der nogen af jer, der allerede har booket første lægebesøg og til hvornår, og ved I om noget er anderledes pga corona?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.juni 2020 kl. 20:24
Luk
Medlem siden 26-12-2009
64 startede debatter
3112 skrevne indlæg
19-06-2020 20:24
Luk
Medlem siden 26-12-2009
64 startede debatter
3112 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Uge 10 er fint.

Blodprøven plejer at hedde uge 8-10 (kan tages helt til uge 12+6, men efter uge 10 bliver resultatet mere upræcist) 

Uge 6 er for tidligt til blodprøven i hvert fald, men din lægetid kan godt ligge der

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.juni 2020 kl. 20:35
Luk
Medlem siden 13-03-2020
12 startede debatter
155 skrevne indlæg
19-06-2020 20:35
Luk
Medlem siden 13-03-2020
12 startede debatter
155 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Vær obs på at NF-scanningen ikke bliver bestilt før du har været ved lægen og får lavet vandrejournalen. Blodprøven skal tages ved sygeplejersken, og det kan du så gøre senere, altså uge 8->

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.juni 2020 kl. 21:21
Luk
Medlem siden 14-03-2020
4 startede debatter
23 skrevne indlæg
19-06-2020 21:21
Luk
Medlem siden 14-03-2020
4 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
0
321dk skrev :

Vær obs på at NF-scanningen ikke bliver bestilt før du har været ved lægen og får lavet vandrejournalen. Blodprøven skal tages ved sygeplejersken, og det kan du så gøre senere, altså uge 8->

Årh super - tak. Der bliver så nok løsningen, for jeg kan se min læge først er retur fra ferie helt henne omkring 11 uge. Så må lægetiden ligge i uge 6 og så blodprøve lidt senere. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
19.juni 2020 kl. 21:22
Luk
Medlem siden 14-03-2020
4 startede debatter
23 skrevne indlæg
19-06-2020 21:22
Luk
Medlem siden 14-03-2020
4 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
mitalt skrev :

Uge 10 er fint.

Blodprøven plejer at hedde uge 8-10 (kan tages helt til uge 12+6, men efter uge 10 bliver resultatet mere upræcist) 

Uge 6 er for tidligt til blodprøven i hvert fald, men din lægetid kan godt ligge der

Tak - godt at vide med blodprøven. Så vil jeg helt sikkert have taget den igen 10. uge 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
20.juni 2020 kl. 07:34
Luk
Medlem siden 16-05-2017
15 startede debatter
102 skrevne indlæg
20-06-2020 07:34
Luk
Medlem siden 16-05-2017
15 startede debatter
102 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Min lægetid ligger også lige i lægens ferie, så jeg har bare opstart af vandre journal 8+0, lige inden lægens ferie, blodprøven sagde de skulle tages tidligst 9+3, så den får jeg bare taget på sygehuset, nu hvor de har ferie der😄

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.juni 2020 kl. 08:15
Luk
Medlem siden 15-02-2020
232 skrevne indlæg
20-06-2020 08:15
Luk
Medlem siden 15-02-2020
232 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Jeg tror, at det kommer an på hvor du bor henne. Nogen steder er det lægen, der tager blodprøven, andre steder er det hospitalet der gør det. Jeg ville ringe & spørge lægen hvordan de gør, når nu det er midt i ferie. Jeg er helt overbevist om, at de har styr på det. De glemmer ikke gravide, selvom det er corona eller ferie ☺️

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.juni 2020 kl. 09:00
Luk
Medlem siden 03-06-2020
1 startede debatter
288 skrevne indlæg
20-06-2020 09:00
Luk
Medlem siden 03-06-2020
1 startede debatter
288 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Det er meget forskelligt hvordan det fungerer, afhængigt af hvor du bor. Her i region hovedstaden skal man selv booke tid til NF på hospitalet. Det gør lægen ikke. Man booker selv (typisk online) på det hospital man tilhører. Jeg havde derfor allerede booket NF længe inden jeg var hos lægen. 

Blodprøve er heller ikke altid lægen der klarer men meget ofte blodprøvetagning på hospitalet. Her skal du dog have en henvisning fra lægen først. Alle læger har dog et andet lægehus de henviser til, når de selv holder ferie. Og en henvisning til blodprøvetagning (hvis du skal have taget blodprøve) kan klares over tlf eller mail. Mange læger bruger dog urinprøver og ikke blodprøver i første omgang. 

At du skal være 6+0 for at få taget blodprøve har jeg aldrig hørt om. På alle fertilitetsklinikker bliver blodprøven taget 4+0 og den bliver altså ikke gentaget hos lægen. Da jeg i sin tid blev naturligt gravid, fik jeg dog aldrig taget blodprøve men kun en urintest hos lægen.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.juni 2020 kl. 09:05
Luk
Medlem siden 03-06-2020
1 startede debatter
288 skrevne indlæg
20-06-2020 09:05
Luk
Medlem siden 03-06-2020
1 startede debatter
288 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Ah nu er jeg med ! Det er blodprøve til double test ! Men det er altså på hospitalet du skal have den ! Langt de fleste steder i hvert fald. Får du den taget hos lægen, så sender de den alligevel ind til hospitalets laboratorium til analyse. Så langt de fleste steder får man den blot taget på hospitalets blodprøvetagning ! Og her er der aldrig ferielukket !

Og du behøver ingen vandre journal til det ! Heller ikke til NF. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.juni 2020 kl. 09:14
Luk
Medlem siden 13-03-2020
12 startede debatter
155 skrevne indlæg
20-06-2020 09:14
Luk
Medlem siden 13-03-2020
12 startede debatter
155 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
Nov2020 skrev :

Ah nu er jeg med ! Det er blodprøve til double test ! Men det er altså på hospitalet du skal have den ! Langt de fleste steder i hvert fald. Får du den taget hos lægen, så sender de den alligevel ind til hospitalets laboratorium til analyse. Så langt de fleste steder får man den blot taget på hospitalets blodprøvetagning ! Og her er der aldrig ferielukket !

Og du behøver ingen vandre journal til det ! Heller ikke til NF. 

Hos mig imellem Midtjylland og Nordjylland, skal vandrejournalen oprettes før NF-scanningen kan bestilles, og blodprøven skal tages ved lægen

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
20.juni 2020 kl. 09:14
Luk
Medlem siden 16-03-2018
6 startede debatter
284 skrevne indlæg
20-06-2020 09:14
Luk
Medlem siden 16-03-2018
6 startede debatter
284 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Doubletesten skal tages tidligst 8+0 - min læge ville ikke se mig før tidligst uge 9- var til i uge 10 eller 11 og fik en tid til NF relativt hurtigt efter. Spild af tid at booke 2 tider i stedet for at vente 😊

Eller jeg så faktisk ikke min læge før uge 25 - det første besøg var bare hos sygeplejersken 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere

Kom ud og oplev verdenen med den lille ny

Der er ingen større gave i livet end at blive forældre, og den lykke man oplever, når man er omkring barnet, kan gøre resten af verden fuldstændig ubetydelig. Dette leder ofte til, at særligt nybagte forældre ikke kommer ud og oplever verden omkring dem, fordi de pakker sig ind i hjemmets trygge rammer sammen med den lille ny. Læs mere

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

COVID-19: Graviditet og fødsel

Vi har samlet vigtig information til dig der er gravid, skal igennem en fødsel eller bare skal holde barsel under corona pandemien. For selvom vi er tæt på en afslutning er der stadig mange der vil lide under de restriktioner og forhold der er lavet på hospitalerne og rundt omkring i Danmark - og sikkert også længe endnu. Læs mere

ANNONCE

En fotograf til alle anledninger

Der findes mange øjeblikke med ens børn, som man ville ønske kunne vare for evigt. Det er dog ikke muligt, men med et kamera eller med en fotograf  kan man faktisk komme langt. Læs mere

Brødrene der søgte retfærdighed efter deres fars misbrug og vold

Deres historie starter ikke som de flestes og selvom de har oplevet rigtig meget modgang igennem deres liv, så har de formået at vende det negative til noget positivt og inspirerende.  Læs mere

Kom ud og oplev verdenen med den lille ny

Der er ingen større gave i livet end at blive forældre, og den lykke man oplever, når man er omkring barnet, kan gøre resten af verden fuldstændig ubetydelig. Dette leder ofte til, at særligt nybagte forældre ikke kommer ud og oplever verden omkring dem, fordi de pakker sig ind i hjemmets trygge rammer sammen med den lille ny. Læs mere

5 nyttige råd: Nytårsaften med baby

Nytårsaften kommer med traditioner, fest, farver og fyrværkeri. Men hvad gør man pludselig når man står med sit første barn og skal fejre nytår og hvordan skal man forholde sig? Vi har samlet nogle gode råd til hvordan I måske kan gøre det nemmere for jeres lille nye baby, at gå nytårsaften i møde. Læs mere

ANNONCE

Klatretårne forbedrer motorikken hos børn

Et klatretårn kan være et enkelt og effektiv køb, der kan bidrage til forbedring af dit barns motoriske evner og stimulere dets motorik. Læs mere