Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Hvornår fortæller man om den lille spire?

11.oktober 2019 kl. 11:15
Luk
Medlem siden 11-10-2019
11-10-2019 11:15
Luk
Medlem siden 11-10-2019
Godt skrevet
0

Hej.  

Jeg tog i tirsdags min første positive graviditetstest. Ved ikke hvorfor, men troede ikke helt på det. Tog så en igen i går, og der var to flotte streger. Jeg er glad og spændt, men også skrækslagen for at det ikke bliver til noget.  

Jeg tog så hjem til mine forældre i går, fordi både min kæreste og jeg var enige om, at vores forældre skulle vide det. Hvis nu vi er uheldige, vil vi gerne kunne gå til dem

Hvornår vil I dele det med familie og venner? Er det uge 12 eller hvordan? 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
11.oktober 2019 kl. 11:41
Luk
Medlem siden 07-03-2018
4 startede debatter
62 skrevne indlæg
11-10-2019 11:41
Luk
Medlem siden 07-03-2018
4 startede debatter
62 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Første gang delte vi først omkring nf scanning. Forældrene fik det at vide lidt før det. 2. Gang nåede vi ikke til nf, så der var der ingen der fik det at vide. Det endte i SA i 9. Uge. Det gjorde det også 3. Og 4. Gang jeg var gravid. Denne gang er det lige sådan.. vi vil ikke fortælle det før nf, hvis vi er heldige at vi kommer dertil. Jeg har ikke haft brug for at alle andre vidste det, da det ikke blev til noget. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
11.oktober 2019 kl. 12:01
Luk
Medlem siden 11-05-2019
339 skrevne indlæg
11-10-2019 12:01
Luk
Medlem siden 11-05-2019
339 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Denne her gang bliver det først fortalt efter nf og potentielt først når jeg er i uge 16-20. Vi mistede i uge 9+5, men scanning viste at den var gået til dagen efter første tryghedsscanning (7+5)'. Vi nåede at fortælle det til vores forældre. Jeg har allerede en kompliceret graviditet pga et hæmatom, der kom 5+5, så jeg bliver tæt fuldt hver 10-12dag. Jeg har indtil videre haft 3 scanninger (også fordi jeg har en blødersygdom) og skal have den fjerde d.21/10. Jeg er 8+5 nu. Jeg har endometriose, så jeg kan godt holde maven skjult, da familien er vant til at jeg nogle gange ser ud som en højgravid. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.oktober 2019 kl. 12:26
Luk
Medlem siden 11-05-2019
4 startede debatter
42 skrevne indlæg
11-10-2019 12:26
Luk
Medlem siden 11-05-2019
4 startede debatter
42 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg havde en spotan aobrt i maj. Der nåede vi at at fortælle det til mine forældre og nogle enkelte venner. Det var jeg virkelig glad for, for så var der forståelse og omsorg for os, da det gik galt. 

Jeg er nu gravid igen, 12+5 og de samme nærme som fik det af vide i maj, fik det af vide med det samme (min mor og enkelte tætte venner). Efter vi så hjerteblink i uge 9 fortalte vi det til resten af vores venner og familie, men gjorde det klart, at det ikke var offenrligt. Det er det først blevet her efter en vellykket NF :-) 

Min erfaring er, at du/I skal gøre op med jer selv, om de mennesker i siger det til inden NF (hvor risikoe for at miste nu er uder 2%), er nogle, som i har brug for at kunne snakke med, hvis det går galt (hvilket vi jo selvfølgelig ikke håber, krydser fingre for jer <3 )

Og så husk lige, her inde på MM er der RIGTIG mange historier om folk der har mistet. Det er rart at vide det er en mulighed, men bliv ikke skræmt og HUSK, at for langt de fleste går det godt, når testen først er positiv! 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.oktober 2019 kl. 12:29
Luk
Medlem siden 03-03-2015
1 startede debatter
138 skrevne indlæg
11-10-2019 12:29
Luk
Medlem siden 03-03-2015
1 startede debatter
138 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Tænker det handler om hvad man selv er til.

Vi fortalte hverken mine forældre eller svigerforældrene noget før vi havde været til NF. Jeg så ingen grund til at de også skulle til at være kede af det hvis nu graviditeten gik i sig selv igen. Bedsteforældre bliver jo også meget følelsesmæssigt påvirket.

Min ene veninde forsøgte også at blive gravid samtidig med mig, og hun fik det at vide da vi ligesom gik og heppede på hinanden. Men hun har jo heller ikke følelser i klemme på samme måde som en kommende mormor ville have det. 

Men udover de nærmeste ville jeg aldrig offentliggøre en graviditet før man har været til NF. Tænk hvis man pludselig skal have en abort og så skal til at sidde og redegøre på facebook for hvorfor man så pludselig ikke er gravid mere. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.oktober 2019 kl. 13:22
Luk
Medlem siden 25-03-2019
8 startede debatter
714 skrevne indlæg
11-10-2019 13:22
Luk
Medlem siden 25-03-2019
8 startede debatter
714 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Vi fortalte det i første graviditet i uge 8 til vores familie og venner. Mit arbejde vidste det dagen efter jeg selv fandt ud af det. Synes det var rigtigt dejligt at kunne dele den glædelige nyhed, og det er jo også rart at de nærmeste ved det, hvis der sker noget tragisk, og man har brug for, at der bliver vist hensyn.

Her i anden omgang har mit job igen vidst det nærmest lige med det samme. Og det samme med familie og venner.

Vi offentligtgjorde intet på facebook ved første graviditet (kun at vi mistede halvvejs i graviditeten) og vil heller ikke gøre det denne gang.

Anmeld
Svar
Gravid med positiv test 26/1-19, termin 1/10. Forløb med dårlige tal til NF, moderkagebiopsi herefter viste ingen kromosomfejl - og at vi skulle have en dreng <3 MA 19+1. Igangsat 19+2, født 19+3 10/5-19 kl 01.50. Sov sødt, lille smukke dreng. Vi elsker dig. Gravid igen august '19 med et regnbuefrø <3 termin 6/5-20.
Godt skrevet
1
Gravid med positiv test 26/1-19, termin 1/10. Forløb med dårlige tal til NF, moderkagebiopsi herefter viste ingen kromosomfejl - og at vi skulle have en dreng <3 MA 19+1. Igangsat 19+2, født 19+3 10/5-19 kl 01.50. Sov sødt, lille smukke dreng. Vi elsker dig. Gravid igen august '19 med et regnbuefrø <3 termin 6/5-20.
11.oktober 2019 kl. 13:58
Luk
Medlem siden 28-01-2015
35 startede debatter
1109 skrevne indlæg
11-10-2019 13:58
Luk
Medlem siden 28-01-2015
35 startede debatter
1109 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Med vores søn fik forældre og søskende det at vide før uge 12 og et par tætte veninder. Intet blev offentliggjort før fødslen. Der fik folk det bare stille og roligt at vide henad vejen efter nf. Denne gang også to tætte veninder og forældre og søskende tidligt. Havde en med downs i foråret, så jeg har synes det var vigtigt at fortælle det tidligt til dem man vil dele med hvis det ikke gik. Denne gang offentliggjorde vi det på facebook efter md scanning i uge 20. Men der bliver ikke kastet mavebilleder osv op. Det gør nogen. Det er ikke fordi det er hemmeligt at vi venter os, meeeen vi deler ikke alt privat på facebook. 

Anmeld
Svar
Lilypie Maternity tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Godt skrevet
3
Lilypie Maternity tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
11.oktober 2019 kl. 14:20
Luk
Medlem siden 19-02-2016
3 startede debatter
197 skrevne indlæg
11-10-2019 14:20
Luk
Medlem siden 19-02-2016
3 startede debatter
197 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Det bestemmer man jo helt selv og der er intet rigtigt og forkert. 

For mange er NF blevet sådan en milepæl der skal overstås før man kan dele den glædelige nyhed. Men sådan behøves det jo ikke være. 

Langt de fleste graviditeter går jo heldigvis godt og det er jo også de færreste fostre der er noget galt med ved NF. 

Så er i glade og har lyst til at glæde jer med venner og familie så gør det da endelig! 

Vi har ikke haft nogen regel for hvornår, de første af mine venner vidste det næsten samtidig med os selv og så har vi ellers fortalt lidt hen ad vejen. Men vi har ikke slået noget op på facebook og vi har heller ikke nogen plan om at gøre det. 

Det skal lige siges at jeg heller ikke har nogen forhistorie med at miste, det kan være jeg så helt anerledes på det, hvis jeg havde. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
11.oktober 2019 kl. 15:44
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
11-10-2019 15:44
Luk
Medlem siden 21-07-2017
13 startede debatter
89 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Min mor fik det af vide med det samme. Min bedste veninde efter nakkefoldsskanning. Resten fortalte jeg det da jeg var 21 uger henne. 

Jeg havde en spontan abort i 2017 og der havde jeg fortalt at jeg var gravid til flere og det var mega ubehageligt for mig at de vidste det da jeg mistede. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
11.oktober 2019 kl. 15:53
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2953 skrevne indlæg
11-10-2019 15:53
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2953 skrevne indlæg
Godt skrevet
2
AAAMMM skrev :

Hej.  

Jeg tog i tirsdags min første positive graviditetstest. Ved ikke hvorfor, men troede ikke helt på det. Tog så en igen i går, og der var to flotte streger. Jeg er glad og spændt, men også skrækslagen for at det ikke bliver til noget.  

Jeg tog så hjem til mine forældre i går, fordi både min kæreste og jeg var enige om, at vores forældre skulle vide det. Hvis nu vi er uheldige, vil vi gerne kunne gå til dem

Hvornår vil I dele det med familie og venner? Er det uge 12 eller hvordan? 

Begge mine søstre har fortalt det til forældre og søskende tidligt.

Jeg tænker, at man skal dele det, når man føler for det.

Første gang, min lillesøster blev gravid, var hendes glæde så stor, at hun straks delte den med os. 

Anden gang fik vi det også at vide tidligt. Hun aborterede, og hvor var jeg glad for, at vi vidste det. Vi er meget tætte, og jeg ville have været så ked af, hvis hun havde gået med det alene, og det kun var hendes mand, der vidste det. Det var noget, de begge var meget kede af.

Glæden var stor hos os alle, da de ca. 8 måneder senere kunne fortælle, at der var et barn på vej. 

Fjerde graviditet (3. levende barn) var det en ups graviditet, og de var enige om, at de ville vælge en abort, hvis barnet f.eks. havde downs. Af hensyn til deres to piger fortalte de det først efter nf og moderkageprøve (min søster var 39). Heldivgis fejlede barnet ikke noget, og pigerne fik lov til at ringe rundt til familien og fortælle, at de skulle have en lillebror. Det var en dejlig opringning - de var så ivrige, at man næsten ikke kunne forstå, hvad de sagde. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
11.oktober 2019 kl. 15:54
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2953 skrevne indlæg
11-10-2019 15:54
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2953 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Rettelse - da min lillesøster ventede lillebror, fik vi det først at vide senere - af ovennævnte grund.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Information om Coronavirus/Covid-19 og graviditet

Har du lige fundet ud af at du er gravid eller tæt på fødsel så har du sikkert allerede haft en masse bekymringer i forbindelse med Coronavirus. Læs mere

Infektionsmedicinsk afdeling søger børn i alderen 12-23 måneder til vaccineforsøg

Odense Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital og Hvidovre Hospital søger forældre med børn i alderen 12-23 måneder til et vaccineforsøg. Læs mere

Praktisk tjekliste til vuggestue start

Barslen er ved at være slut, og baby skal snart have sin første dage i vuggestue eller dagpleje. Det er meget nyt – ikke bare for baby men også for mor og far. Vi har lavet en liste over, hvad du skal huske at få med i vuggestuen, når dit barn starter. Læs mere

ANNONCE

Mist aldrig en sut igen med Navnesutten <3 Psst.. de giver 10% på sutter

De fleste kender til det problem, at børnenes sutter bliver væk eller havner i et andet barns mund med dertilhørende bakterier. Løsning har Navnesutten og dermed mindsket risikoen for at dit barns sutter havner et forkert sted. Læs mere

Hvor havner dit barn, hvis du pludselig dør?

Kun et fåtal af os tør tænke tanken til ende. Endnu færre er klar over, at vi selv kan påvirke fremtiden for vores børn. Læs mere

Hvordan får gravide gode motionsvaner?

De fleste er klar over, at motion er godt for vores fysiske sundhed. Der er en række fordele ved at dyrke fysisk aktivitet. Det gælder også for gravide. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Information om Coronavirus/Covid-19 og graviditet

Har du lige fundet ud af at du er gravid eller tæt på fødsel så har du sikkert allerede haft en masse bekymringer i forbindelse med Coronavirus. Læs mere

Infektionsmedicinsk afdeling søger børn i alderen 12-23 måneder til vaccineforsøg

Odense Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital og Hvidovre Hospital søger forældre med børn i alderen 12-23 måneder til et vaccineforsøg. Læs mere

Praktisk tjekliste til vuggestue start

Barslen er ved at være slut, og baby skal snart have sin første dage i vuggestue eller dagpleje. Det er meget nyt – ikke bare for baby men også for mor og far. Vi har lavet en liste over, hvad du skal huske at få med i vuggestuen, når dit barn starter. Læs mere

ANNONCE

Mist aldrig en sut igen med Navnesutten <3 Psst.. de giver 10% på sutter

De fleste kender til det problem, at børnenes sutter bliver væk eller havner i et andet barns mund med dertilhørende bakterier. Løsning har Navnesutten og dermed mindsket risikoen for at dit barns sutter havner et forkert sted. Læs mere

Hvor havner dit barn, hvis du pludselig dør?

Kun et fåtal af os tør tænke tanken til ende. Endnu færre er klar over, at vi selv kan påvirke fremtiden for vores børn. Læs mere

Hvordan får gravide gode motionsvaner?

De fleste er klar over, at motion er godt for vores fysiske sundhed. Der er en række fordele ved at dyrke fysisk aktivitet. Det gælder også for gravide. Læs mere