Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

svigermødre

20.maj 2019 kl. 15:48
Luk
Medlem siden 09-04-2019
20-05-2019 15:48
Luk
Medlem siden 09-04-2019
Godt skrevet
3

Hej - er der nogle af jer der har en svigermor der ikke liiiige lever op til formater ‘drømme-svigermor’ ? 

Min kæreste og mit forhold er temmelig nyt. Og jeg kender ikke svigerfamilie så godt endnu. Specielt ikke hans fars side. Nu er det så lige præcis der jeg ser problemer komme snigende. Min kærestes stedmoder. Hun er neurotisk, over-sukkersød, indehaver af en psykisk diagnose og ikke lige min kop the.

Jeg skal selvfølgelig lære hende at kende og give hende en chance, men føler virkelig ikke jeg har overskuddet til at rende den del af familien på dørerne hele tiden. Det skal lige tilføjes at der næsten hver anden weekend er familie arrangementer. Jeg har fortalt kæresten at jeg kommer til at takke nej til mange arrangementer, for jeg er introvert, har job der kræver meget energi, er gravid og har virkelig brug for MIG-tid. 

Nu har ‘pap-svigermor’ så anmodet om venskab på fb.... jeg har virkelig lyst til at ignorere det - kan jeg tillade mig det? Jeg har ikke lyst til at dele mit liv med hende. 

Er der andre der har en svigermor de helst så bo i den anden ende af landet? Og hvad gør I? Og er det evt blevet bedre med årene ? 

Ps. Det er ikke kun mig der har det sådan med hende både min kæresten og hans bror kan hende heller ikke.

(så lige for mig igår, at når der kommer en lille baby om 6 mdr så skal ‘pap-svigermor’ også have lov at holde baby - oh no) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3
20.maj 2019 kl. 16:10
Luk
Medlem siden 28-03-2018
10 startede debatter
440 skrevne indlæg
20-05-2019 16:10
Luk
Medlem siden 28-03-2018
10 startede debatter
440 skrevne indlæg
Godt skrevet
6

Tænker at du kan acceptere hendes anmodning og så gøre sådan, så hun ikke kan se det du ligger op 😊

Anmeld
Svar
PB opstart april 2017. Henvist til gynækolog januar 2018. Svar fra gynækolog maj 2018 om at min kæreste ingen sædceller har. Jeg fejler intet. Udredt på Rigshospitalet september 2018, min mand har azoospermi. Deltager i forsøg om at finde sædceller januar 2019. Henvist til rigshospitalets fertilitetsklinik september 2018, fået tid april 2019. Min kæreste er opereret januar 2019 og der er ingen sædceller. Starter iui-D januar 2019 på Cph fertility center. 21.01.19 - iui-d. Positiv test 02.02.2019 - 3+5. Termin 15. Oktober 2019.
Godt skrevet
6
PB opstart april 2017. Henvist til gynækolog januar 2018. Svar fra gynækolog maj 2018 om at min kæreste ingen sædceller har. Jeg fejler intet. Udredt på Rigshospitalet september 2018, min mand har azoospermi. Deltager i forsøg om at finde sædceller januar 2019. Henvist til rigshospitalets fertilitetsklinik september 2018, fået tid april 2019. Min kæreste er opereret januar 2019 og der er ingen sædceller. Starter iui-D januar 2019 på Cph fertility center. 21.01.19 - iui-d. Positiv test 02.02.2019 - 3+5. Termin 15. Oktober 2019.
20.maj 2019 kl. 16:17
Luk
Medlem siden 28-02-2017
6 startede debatter
811 skrevne indlæg
20-05-2019 16:17
Luk
Medlem siden 28-02-2017
6 startede debatter
811 skrevne indlæg
Godt skrevet
27

Som du selv skriver, så er det hele nyt, du skal lige lære hende at kende, og give hende en chance. Men samtidig virker det til (udfra det, du skriver), at du netop ikke forsøger at give hende en chance, men derimod har bestemt dig for, at du ikke bryder dig om hende, at hun ikke skal have adgang til din FB, at hun helst ikke skal holde baby etc. Det kan vel ikke betegnes som, at give hende en chance. 

Det er jo dit liv og din kommende baby, så dermed dit (og din kærestes) valg, hvor stor eller lille del svigermor skal have i jeres og babys liv. Du skriver, hun har en diagnose, men det er der jo mange, der har. Så længe hun ikke er til fare for sig selv og sine omgivelser, men er i behandling (såfremt det kræves), så lyder det mere til, at hun blot ikke er din kop te. Personligt ser jeg ikke noget problem i, at være FB venner - måske fordi jeg nærmest ikke bruger det. Om ikke andet, så kan du vel give hende begrænset adgang, det er jo en mulighed, du nemt selv kan styre. 

Hvorledes håndterer din kæreste og resten af hans familie hende?

PS: Jeg synes, det er helt fair, at du ikke har lyst eller overskud til at ses med svigermekanikken hver og hver anden weekend. Det ville jeg heller ikke. Men dette har du jo også meldt klart ud over for din kæreste :)

Anmeld
Svar
Godt skrevet
27
20.maj 2019 kl. 16:28
Luk
Medlem siden 27-03-2015
2 startede debatter
3707 skrevne indlæg
20-05-2019 16:28
Luk
Medlem siden 27-03-2015
2 startede debatter
3707 skrevne indlæg
Godt skrevet
16

Du skriver selv at du egentlig ikke kender hende, men alligevel har du allerede dømt hende fuldstændigt ude. Du giver hende jo ikke engang en chance. Ting bliver heller ikke automatisk “bedre med årene”, hvis ikke du selv gør noget for at ændre på dem, men bare lukker ned.

Er hun virkelig så skrækkelig en person at hun ikke må holde jeres barn? Jeg kan se herinde at mange kan have svært ved at lade andre holde deres helt nyfødte. Fair nok. Men er det kun hende? Og hvad med fremadrettet, når barnet bliver større, og hvad vil det betyde i forhold til f.eks. farfar? Hvad er jeres forhold til ham? Håber I at have et tæt forhold til dem og få hjælp til f.eks. pasning og den slags senere? For så er det jo værd at overveje hvordan I selv agerer. Man kan ikke få, uden også at give noget. I bestemmer selvfølgelig helt selv hvor meget det hold bedsteforældre skal fylde i jeres og jeres barns liv, men hvis jeg var dig ville jeg gøre en indsats for rent faktisk at lære hende og den del af familien at kende før jeg bare lige dømmer dem helt ude.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
16
20.maj 2019 kl. 17:33
Luk
Medlem siden 21-04-2019
3 startede debatter
19 skrevne indlæg
20-05-2019 17:33
Luk
Medlem siden 21-04-2019
3 startede debatter
19 skrevne indlæg
Godt skrevet
3

Jeg havde også svært ved tanken om at svigermor skulle holde vores pige første gang og jeg frygtede alle de “gode” råd, som hun ville komme med. Jeg snakkede med min kæreste om det og sagde også at selvfølgelig skal hun da være en del af vores piges liv, men jeg havde bare svært ved tanken.

Efter jeg har født har jeg dog ingen problemer med hende. Vores datter er nu 4 måneder og min svigermor har slet ikke været, som jeg forestillede mig. Hun er en super god bedstemor og spiller ikke bedre vidende, og så er hun også god til at hjælpe os med lidt rengøring, når hun er på besøg. Selvfølgelig skal hun fortælle om dengang hun selv var nybagt mor i ny og næ, men jeg har lært at lukke ørene når det er ;)

Min kæreste og jeg har dog været sammen i ca. 10 år, så hun var ikke helt fremmed for mig. Jeg ved det er svært med svigermekanikken og det er hårdt at være i selskab med nogle man ikke kan lide, men giv det en chance, for måske overrasker hun dig og er slet ikke som du havde forestillet?

Anmeld
Svar
Godt skrevet
3
20.maj 2019 kl. 18:04
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
873 skrevne indlæg
20-05-2019 18:04
Luk
Medlem siden 09-05-2017
13 startede debatter
873 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Om jeg er glad for svigermor er lala men hvis jeg troede hun ville blive en skod farmor tog jeg fejl.  Hun er super sød ved vores dreng og han elsker at hun er der. Ja var da svært hun skulle holde ham men helt ærligt lod jo min mor holde ham så hvorfor ikke hende.    Vi forsøger at se hende så ofte vi kan og imens opdatere jeg hende med billeder osv ligesom min egen mor får de samme.         Men inden du siger du ikke kan lide hende skulle du måske lære hende at kende og ikke bare lytte til hvad andre siger.    Min søster og nevø har også diagnoser men de får nu stadig lov og holde min dreng eller gå en tur med ham.   

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
20.maj 2019 kl. 18:17
Luk
Medlem siden 26-12-2009
64 startede debatter
2126 skrevne indlæg
20-05-2019 18:17
Luk
Medlem siden 26-12-2009
64 startede debatter
2126 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Jeg synes faktisk ikke du lyder helt rimlig. Hans familie er jo også din familie nu og jeres kommende barns familie 

Jeg synes ikke det lyder af meget at se kommende bedsteforældre hver 14 dag og synes egentlig ikke du kan være bekendt at aflyse fordi du har brug for mig tid, hvad tænker du når baby kommer? - så er der altså ikke meget mig tid længere.

Jeg synes ud fra det du skriver at hun lyder fin, jeg var i hvert fald lidt ked af at jeg, lige da min kæreste og jeg begyndte at komme sammen, ikke følte nogen interesse fra svigerfamilien, de accepterede ikke min venneanmodning på Facebook, på trods af at jeg kunne se at de havde været på (og jeg ansøgte altså først efter 5-6 måneder, så det var ikke fordi jeg bare ansøgte med det samme).

Desuden havde min svigermor billeder af min kærestes x hængene i hjemmet de første par år, det havde jeg det også lidt stramt med.

Men de er søde nok når man lære dem at kende, så det tænker jeg grundlæggende at de fleste mennesker er, så mit råd er at give hende en chance 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
2
21.maj 2019 kl. 20:11
Luk
Medlem siden 09-04-2019
1 startede debatter
3 skrevne indlæg
21-05-2019 20:11
Luk
Medlem siden 09-04-2019
1 startede debatter
3 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Takker for svar.

Når jeg hører jeres svar, kan jeg godt læse, at jeg har været lidt hård i min beskrivelse. For ja, jeg skal give hende en chance - og det får hun også.

Tror det hele bunder ud i flere ting: at have fået at vide at hende og svigerfar ikke kunne lide mig, at jeg generelt er ret introvert og derfor har det svært ved at skulle lukke nye mennesker ind i mit liv i større mængde (og denne tilkomne familie er temmelig stor).

Der af kommer også min ‘mig tid’ - min mig tid pt bunder ud i, at jeg har mange projekter som skal afsluttes over de næste tre måneder. En ekstrem træthed de sidste tre måneder. Et hussalg der skal overståes etc. Derfor har jeg meget brug for migtid i denne periode.

Jeg er udmærket klar over, at tiden vil være meget anderledes når baby kommer - jeg har været dette igennem to gange tidligere, dog uden den ekstreme træthed og uden de mange ekstra projekter. Så lige pt står den på overlevelse de næste tre måneder. Og tid til forholdet ;-) 

Tror det der skræmmer mig er, at hun virker meget ihærdig og det har jeg svært ved, med nye mennesker. Og kunne godt bruge lidt tid til stille og roligt at lære hende at kende, i mit tempo. Og for mig er fb er ‘privat’ sted, hvor jeg har kendt folk i er stykke tid, før jeg lukker dem ind. Men ja, måske første skridt er at lukke hende ind på fb med begrænset adgang - og så aflægge dem et besøg, så der er ‘taget hul’ på processen. 

Kan mærke at selv om 2. Trimester er startet bliver jeg stadig meget følelsesmæssigt påvirket ret hurtigt. 

:-) 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
21.maj 2019 kl. 20:52
Luk
Medlem siden 21-04-2019
3 startede debatter
19 skrevne indlæg
21-05-2019 20:52
Luk
Medlem siden 21-04-2019
3 startede debatter
19 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Jeg er selv introvert og har også brug for at være mig selv. Min svigermor er stik modsat - hun er mega social og elsker at være social. Hun ved dog godt at jeg har det svært med store og fremmede menneskemængder. Hvad med om du eller din kæreste fortæller dem at du har det lidt svært med at møde nye mennesker og at det altså ikke er fordi du ikke kan lide dem eller familien?

Det giver i hvert fald mig ro, når der er store familie-kom-sammen, at de ved at det ikke lige er min kop the og at jeg derfor nok holder mig for mig selv.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
21.maj 2019 kl. 22:43
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2142 skrevne indlæg
21-05-2019 22:43
Luk
Medlem siden 23-04-2017
5 startede debatter
2142 skrevne indlæg
Godt skrevet
1
Anithan skrev :

Takker for svar.

Når jeg hører jeres svar, kan jeg godt læse, at jeg har været lidt hård i min beskrivelse. For ja, jeg skal give hende en chance - og det får hun også.

Tror det hele bunder ud i flere ting: at have fået at vide at hende og svigerfar ikke kunne lide mig, at jeg generelt er ret introvert og derfor har det svært ved at skulle lukke nye mennesker ind i mit liv i større mængde (og denne tilkomne familie er temmelig stor).

Der af kommer også min ‘mig tid’ - min mig tid pt bunder ud i, at jeg har mange projekter som skal afsluttes over de næste tre måneder. En ekstrem træthed de sidste tre måneder. Et hussalg der skal overståes etc. Derfor har jeg meget brug for migtid i denne periode.

Jeg er udmærket klar over, at tiden vil være meget anderledes når baby kommer - jeg har været dette igennem to gange tidligere, dog uden den ekstreme træthed og uden de mange ekstra projekter. Så lige pt står den på overlevelse de næste tre måneder. Og tid til forholdet ;-) 

Tror det der skræmmer mig er, at hun virker meget ihærdig og det har jeg svært ved, med nye mennesker. Og kunne godt bruge lidt tid til stille og roligt at lære hende at kende, i mit tempo. Og for mig er fb er ‘privat’ sted, hvor jeg har kendt folk i er stykke tid, før jeg lukker dem ind. Men ja, måske første skridt er at lukke hende ind på fb med begrænset adgang - og så aflægge dem et besøg, så der er ‘taget hul’ på processen. 

Kan mærke at selv om 2. Trimester er startet bliver jeg stadig meget følelsesmæssigt påvirket ret hurtigt. 

:-) 

Det er en god idé, at du vil give hende en chance. Nogle gange får vi et andet indtryk af et menneske, når vi lærer ham/hende bedre at kende. 

Måske er hun lidt over-ivrig efter at vise dig, at du er velkommen i familien. 

Du skriver, at du har "fået at vide", at hun og din svigerfar ikke kan lide dig. Men hendes opførsel over for dig tyder da ikke på, at hun ikke kan lide dig. 

Men hvorfor dømmer du hende ud fra, at hun har en psykisk diagnose ? - jeg siger ikke, at du har fordomme over for mennesker med en psykisk diagnose, men hvorfor mon du nævner det i samme åndedrag, som du nævner, at hun ikke er din kop te.

Og jeg synes ikke, du på forhånd skal beslutte dig for, at hun - som den eneste - ikke må holde din baby. Hvis du til den tid har det rigtig svært med det, så kan du måske overlade baby til din kæreste og gå ud af rummet, så du ikke behøver at se på, at hun holder din baby. Og så stole på, at din kæreste har styr på situationen.

Jeg er også mest introvert og har brug for at "lade op" for mig selv, men har det samtidig ikke svært med at være sammen med mange mennesker. 

Håber det bedste for jer alle sammen. Måske slapper svigermor lidt mere af, når hun har lært dig at kende, og måske kan hun godt forstå, at du er introvert og har brug for ro ind imellem. Det er jo noget, I kan snakke mere om, når I har lært hinanden bedre at kende.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
22.maj 2019 kl. 09:13
Luk
Medlem siden 29-12-2017
21 startede debatter
575 skrevne indlæg
22-05-2019 09:13
Luk
Medlem siden 29-12-2017
21 startede debatter
575 skrevne indlæg
Godt skrevet
5

Vend dit mind-set lidt... :) tænker.. hvordan i alverden kan du vide at de ikke kan lide dig? Hvis du har hørt det af omveje synes jeg du skal spørge dem, også selvom det er svært - ellers kommer det lort til at være mellem jer forevigt. Hvis de ikke kan lide dig forstår jeg ikke hvordan hun kan være ihærdig og ansøge dig på facebook.. det lyder som det stik modsatte i mine ører 😊 

Tænk hvis nu... du får en dreng og når han en dag skal være far så vil hans kæreste ikke have du holder baby? 😕 det synes jeg bare er helt skævt. Hvad skal baggrunden være? Jeg kan ikke lide dig, så du må ikke holde baby? Med en lillebitte nyfødt er det helt ok ikke at ville sende baby rundt, men altså må din egen mor holde baby? 

Jeg tænker faktisk det er rigtig vigtigt at du deltager for at blive mere tryg, vise interesse, lære dem at kende og især ingen baby kommer! Du behøver ikke være der hele dagen. Men introvert er i min verden ikke en undskyldning. Jeg er selv meget introvert, og jeg hader store fester, jeg hader fester generelt også de små. Men familiesammenkomster med en ny svigerfamilie? Jeg synes det forpligter.. 

jeg havde det strengt med mine svigerforældre i starten.. i dag elsker jeg dem, ved slet ikke hvad jeg skulle gøre uden dem. Jeg ser dem 1-2 gange om ugen, jeg har også fuldtidsarbejde. 

Mit svar kan lyde lidt hårdt.. men det her handler om at skabe en relation, du må også give af dig selv hvis de skal.. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
5
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Ifavn - blidt forældreskab

I favn er den danske betegnelse for den engelske Attachment parenting, der oprindeligt består af 8 principper, og tager udgangspunkt i blidt forældreskab. Læs mere

Vuggestuestart liste

Se her den komplette liste over, hvad dit barn har brug for til vuggestuestart. Listen gælder selvfølgelig også til dagpleje og institutionsstart generelt. Læs mere

Pseudotvillinger - to graviditeter tæt på hinanden, er det godt?

Er det ok med to graviditeter tæt på hinanden? En bruger spørger i denne uge Berit om pseudotvillinger. Læs mere

11 tips til den lange flyvetur med børn

Flyvemaskiner er helt fantastiske og super spændende at kigge på, når du er 3 år gammel - men selve flyveturen kan være noget af en udfordrende oplevelse Læs mere

Træk vejret - Sådan bekæmper du træthed med vejrtrækningsøvelser

På en rigtigt træt dag, hvor du er så træt at du næsten ikke kan overskue dagen, skal du ikke kæmpe med dig selv om at burde træne bækkenbund eller ordne det ene eller det andet. Du kan måske finde 3 minutter til en vejrtrækningsøvelse? Læs mere

Dit navn bestemmer din løn, kærlighedsliv og kriminelle tilbøjeligheder

Hvordan klarer de 2.300 mest almindelige danske navne klarer sig i livet: hvem der tjener mest, hvem der har fleste domme og hvem der oftest er arbejdsløs. Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

Ifavn - blidt forældreskab

I favn er den danske betegnelse for den engelske Attachment parenting, der oprindeligt består af 8 principper, og tager udgangspunkt i blidt forældreskab. Læs mere

Vuggestuestart liste

Se her den komplette liste over, hvad dit barn har brug for til vuggestuestart. Listen gælder selvfølgelig også til dagpleje og institutionsstart generelt. Læs mere

Pseudotvillinger - to graviditeter tæt på hinanden, er det godt?

Er det ok med to graviditeter tæt på hinanden? En bruger spørger i denne uge Berit om pseudotvillinger. Læs mere

11 tips til den lange flyvetur med børn

Flyvemaskiner er helt fantastiske og super spændende at kigge på, når du er 3 år gammel - men selve flyveturen kan være noget af en udfordrende oplevelse Læs mere

Træk vejret - Sådan bekæmper du træthed med vejrtrækningsøvelser

På en rigtigt træt dag, hvor du er så træt at du næsten ikke kan overskue dagen, skal du ikke kæmpe med dig selv om at burde træne bækkenbund eller ordne det ene eller det andet. Du kan måske finde 3 minutter til en vejrtrækningsøvelse? Læs mere

Dit navn bestemmer din løn, kærlighedsliv og kriminelle tilbøjeligheder

Hvordan klarer de 2.300 mest almindelige danske navne klarer sig i livet: hvem der tjener mest, hvem der har fleste domme og hvem der oftest er arbejdsløs. Læs mere