Danmarks største site for gravide
og småbørnsforældre

Barsel ved for tidlig fødsel

20.august 2019 kl. 12:37
Luk
Medlem siden 06-02-2019
20-08-2019 12:37
Luk
Medlem siden 06-02-2019
Godt skrevet
0

Kære alle.

Jeg står i den kedelige situation at kronisk sygdom og svangerskabsforgiftning gør at det er kommet på tale at sætte min fødsel igang. Jeg er ikke engang gået på barsel fra studiejob endnu, og skal egentlig starte skole mandag. Er der nogen der ved noget om om man pludselig kan gå på barsel hvis barnet på bliver født (det gælder også far, som også er studerende) eller om man bliver sygemeldt? Han er sat til at gå på barsel fra studie 1.okt, og kan ikke stoppe på før den måned hvor barnet er sat til at blive født (det er dog ret usandsynligt lige nu at jeg får lov at vente til okt). Nogen der har forstand på reglerne?

mvh Sara (33+0)

Anmeld
Svar
salli-misse
Godt skrevet
0
salli-misse
20.august 2019 kl. 13:03
Luk
Medlem siden 25-03-2015
1568 skrevne indlæg
Sidst online 11-12-2018
20-08-2019 13:03
Luk
Medlem siden 25-03-2015
1568 skrevne indlæg
Sidst online 11-12-2018
Godt skrevet
0
sallimisse skrev :

Kære alle.

Jeg står i den kedelige situation at kronisk sygdom og svangerskabsforgiftning gør at det er kommet på tale at sætte min fødsel igang. Jeg er ikke engang gået på barsel fra studiejob endnu, og skal egentlig starte skole mandag. Er der nogen der ved noget om om man pludselig kan gå på barsel hvis barnet på bliver født (det gælder også far, som også er studerende) eller om man bliver sygemeldt? Han er sat til at gå på barsel fra studie 1.okt, og kan ikke stoppe på før den måned hvor barnet er sat til at blive født (det er dog ret usandsynligt lige nu at jeg får lov at vente til okt). Nogen der har forstand på reglerne?

mvh Sara (33+0)

Hvus du føder, før du reelt må gå fra, starter din barsel selvfølgelig dér.

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0

Slettet bruger

20.august 2019 kl. 14:28
Slettet bruger
20-08-2019 14:28
Godt skrevet
1

Som en anden nævner, så starter din og faderens barsel den dag barnet bliver født. Uanset datoen. :) 

Håber alt kommer til at gå godt. <3

Fødte selv tre uger før terminsdag. Vi var så efterfølgende indlagt i 3 uger, og jeg fandt ud af at min barsel faktisk først startede den dag vi blev udskrevet (ikke min mand, da der kun var en forælder indlagt med barnet). Bare lige en sidenotits. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
20.august 2019 kl. 14:41
Luk
Medlem siden 06-02-2019
8 startede debatter
23 skrevne indlæg
20-08-2019 14:41
Luk
Medlem siden 06-02-2019
8 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Tak for svar. gælder dette også fødselsklip (SU?) 

Anmeld
Svar
salli-misse
Godt skrevet
0
salli-misse
20.august 2019 kl. 14:52
Luk
Medlem siden 27-03-2015
2 startede debatter
3912 skrevne indlæg
Sidst online 28-07-2019
20-08-2019 14:52
Luk
Medlem siden 27-03-2015
2 startede debatter
3912 skrevne indlæg
Sidst online 28-07-2019
Godt skrevet
0
sallimisse skrev :

Tak for svar. gælder dette også fødselsklip (SU?) 

Du kan få udbetalt fødselsklip fra to måneder før din terminsdato - og der er du jo allerede. https://www.su.dk/su/saerlig-stoette-til-foraeldre-handicappede-mv/foraeldre/du-faar-barn-under-uddannelsen/du-faar-barn-paa-en-videregaaende-uddannelse/

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.august 2019 kl. 16:07
Luk
Medlem siden 06-02-2019
8 startede debatter
23 skrevne indlæg
20-08-2019 16:07
Luk
Medlem siden 06-02-2019
8 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

ja det ved jeg. Jeg er bare ikke klar over i hvor god tid jeg skal oplyse om at jeg går på barsel og om det virkelig kan være rigtigt at man skal bruge sine barselsklip på at være syg

Anmeld
Svar
salli-misse
Godt skrevet
0
salli-misse
20.august 2019 kl. 16:10
Luk
Medlem siden 06-02-2019
8 startede debatter
23 skrevne indlæg
20-08-2019 16:10
Luk
Medlem siden 06-02-2019
8 startede debatter
23 skrevne indlæg
Godt skrevet
0

Gælder dette også faderens skole? 

Anmeld
Svar
salli-misse
Godt skrevet
0
salli-misse
20.august 2019 kl. 16:21
Luk
Medlem siden 25-04-2014
79 startede debatter
422 skrevne indlæg
20-08-2019 16:21
Luk
Medlem siden 25-04-2014
79 startede debatter
422 skrevne indlæg
Godt skrevet
2

Hvis det er pga. sygdom så få en lægeerklæring og søg om ekstra klip. Men af nysgerrighed, hvordan kan det være du ikke bare læser om det på SU.dk er det kejtet formuleret eller? Du kan ringe til dem og stille dine spørgsmål hvis du har svært ved at få svar der.

Held og lykke og god bedring!

Anmeld
Svar
Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie Maternity tickers
Godt skrevet
2
Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie Maternity tickers
20.august 2019 kl. 16:47
Luk
Medlem siden 27-03-2015
2 startede debatter
3912 skrevne indlæg
Sidst online 28-07-2019
20-08-2019 16:47
Luk
Medlem siden 27-03-2015
2 startede debatter
3912 skrevne indlæg
Sidst online 28-07-2019
Godt skrevet
0
sallimisse skrev :

ja det ved jeg. Jeg er bare ikke klar over i hvor god tid jeg skal oplyse om at jeg går på barsel og om det virkelig kan være rigtigt at man skal bruge sine barselsklip på at være syg

Som ved så megen anden længerevarende sygdom, så må du kunne få en sygemelding af din læge - og efterfølgende søge flere klip. Og altså ikke bruge dine fødselsklip. Som Honningbrumbasse skriver, så vil jeg også opfordre til at læse på hjemmesiden - eller endnu bedre, kontakte SU-kontoret på dit uddannelsesstedet (og din mand kan jo gøre det samme). Så er du stensikker på at få korrekte svar på alle dine spørgsmål og de kan hjælpe dig med hvad du helt konkret gør her og nu :).

Anmeld
Svar
Godt skrevet
0
20.august 2019 kl. 21:14
Luk
Medlem siden 27-08-2017
2 skrevne indlæg
20-08-2019 21:14
Luk
Medlem siden 27-08-2017
2 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Øv.. håber ikke for dig/ jer at du føder før tid men håber det bedste for jer. 

Jeg har selv født 8 uger før tid, så hvis du føder for tidligt og bliver indlagt på hospitalet bliver din barsel forlænget. Hospitalet giver dig et stykke papir med informationerne på som skal sendes til udbetaling Danmark men det går du først den dag I bliver udskrevet. 

Hvis du føder for tidligt bliver i indlagt på Neonatal og der er de rigtig gode til at informere om dine rettigheder med hensyn til din barsel. 

Vedr. dine SU-klip er jeg ikke sikker men umilbart bør de “refunderes” da en indlæggelse under ens barsel ikke betegnes som en barsel. 

Din kærestes barsel starter fra den dag barnet er født (man kan ikke indformation en arbejdsgiver eller skole om man føder for tidligt da det er uvist) hvis I er indlagt er de ofså rigtig søde på neonatal til at fortælle om fars rettigheder til barsel, “betalt fravær” under ens barns indlæggelse. 

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
20.august 2019 kl. 21:31
Luk
Medlem siden 10-02-2017
2 startede debatter
387 skrevne indlæg
20-08-2019 21:31
Luk
Medlem siden 10-02-2017
2 startede debatter
387 skrevne indlæg
Godt skrevet
1

Min søn skulle forløses ved planlagt kejsersnit knap 4 uger før termin pga foranliggende moderkage. Fordi det var et medicinsk anliggende, hvor lægen fastsætter en føde-dato som jeg IKKE kunne bestemme, var det den dag han skulle forløses, der blev sat som terminsdato. Dvs. jeg fik graviditetsorlov 4 uger før kejsersnittet. Havde det været mig der ønskede planlagt kejsersnit fordi jeg ikke ville føde, var min terminsdato ikke blevet ændret. 

Og tro mig, de regler er bøvlede og mærkelige, det var svært at finde nogen som kunne give mig et svar, jeg endte med at få rådgivning af min fagforenings jurist, som også kontaktede udbetaling Danmark og forklarede DEM hvad der stod i lovgivningen på området 😂

Jeg ved ikke om det har nogen værdi i dit tilfælde, det er jo bestemt ikke samme situation. Men i visse tilfælde kan man i hvert fald gå på barsel før oprindeligt planlagt...

Anmeld
Svar
Godt skrevet
1
Not logged in

Anmeld til moderator

Jeg mener, at dette indlæg overtræder Min-Maves regler eller overtræder god skik.

Årsag :
Graviditetsmails
Widget hero
Få Min-Maves daglige mail om din og babys udvikling under graviditeten.*
Indtast terminsdato
eller beregn din terminsdato her.
Widget arrow
Widget arrow
* Hvis du ikke har en Min-Mave profil, laver vi en for dig,
  så du nemt kan ændre din terminsdato.
* Vi behandler dine personlige oplysninger som beskrevet i vores persondatapolitik, som kan læses her.

Debatkategorier

Terminsgrupper
Forældregrupper
Generelle debatter
Ønsker graviditet
Fertilitetsbehandling
Gravid
Fødslen
Baby (0-12 mån)
Børn (1+ år)
Familie
At miste
De kreative forældre
Babysitting
Køb og salg
Debatter opdelt efter landsdele
Om Min-mave

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere

Nyeste blogindlæg

Nyeste artikler

ANNONCE

7 tips, der gør dig til en lækker mor, uden unødig kemi

Det er faktisk videnskabeligt bevist, at hvis du plejer dig selv, så får du det også bedre og får mere overskud til at overkomme dagens forhindringer. Så få jordemoderens guide til hvordan du gør det uden unødig kemi. Læs mere

8 Overraskende og videnskabelige ting, der får dit ægteskab til at holde

Læs her hvad videnskaben overraskende peger på, kan være betydelige faktorer for dit ægteskab. Læs mere

5 myter om det at være far og hvordan du bryder med dem

Hvis du skal være far, er det tid til at gøre op med myterne og reflektere over, hvilken slags far du kunne tænke dig at blive. Læs mere

Sparker baby - eller er det din puls du mærker?

Hvis du undrer dig over små dunk fra din mave, kan det både være din baby, men det kan også være din puls, som du tydeligt kan mærke. Læs mere

Fattigdom: Sådan overlever din familie for 2.000 kr. om måneden

Fattigdom er et stigende problem i Danmark. Mange unge familier er presset økonomisk og lever under fattigdomsgrænsen. Det er aldrig nogen sjov situation, men man kan gøre meget for, at gøre det til en god hverdag alligevel. Læs mere

Juniordyne eller voksendyne?

Hvornår skal man skifte barnets juniordyne ud med en voksendyne? Læs mere